Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر کلاسیک و مدرن ایران - خرداد 1395

26   بهجت صدر (1388-1303)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

امضاء: "Sadr" (پایین چپ)
ترکیب مواد روی آلمینیوم کشیده شده روی چوب
70*100 سانتی متر
تاریخ اثر: دهه 50
پیشینه:
اثر حاضر توسط صاحب فعلی از یک مجموعه دار خریداری شده است که وی در سال 1378 آن را از گالری دی خریداری کرده است.

برآورد قیمت

3,000 - 2,000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 2,600,000,000 ریال

درباره اثر

این اثر به خوبی مبین شاخصه­‌های آشنای یکی از مهم­‌ترین دوره­‌های کاری بهجت صدر است. دوره­‌ای که هنرمند، شیوه ترکیب مواد روی ورق آلومینیوم را براي خلق تركيبي انتزاعي با استفاده از خطوطي ضخيم در رنگ سياه تجربه می­‌کند. هیچ هنرمند مدرنیستی در ایران به اندازه بهجت صدر، از قابلیت­‌های نامتعارف و تأثیرگذار رنگ سیاه استفاده نکرده است.

از همان ابتدا عنصر غالب در نقاشی‌هاي انتزاعی بهجت صدر خطوطی ضخیم و سیاه بود که بعدها به مشخصه بارز کار وی تبدیل شد. این خطوط در همه دوره‌های متنوعی که در حیات هنری وی یکی پس از دیگری ظاهر شدند، بنیاد کارش بوده و تقریباً همیشه جلوه‌ای صریح، اندوهناک و حاوی خشونت داشته است. ریشه این خطوط گستاخ و پرانرژی، حتی پیش از کارهای آبستره، در نقاشی‌های اکسپرسیونیستی دهه 1330 هنرمند قابل جست‌وجوست.

نقاش در این مجموعه، بر خلاف رفتار نقاشانه رایج که بر اساس عمل رنگ­‌گذاری شکل می­‌گیرد، با برداشتن قشای رنگی از سطح آلومینیوم، به فرم­‌هایی انتزاعی، رقصان، مواج و گاه موسیقایی دست پیدا می­‌کند. این شیوه کار، علاوه بر تازگی در مدرنیسم ایرانی، نوعی ابداع در تجربه رفتارگرای نقاش ایرانی را نیز به تاریخ هنر ما می‌­افزاید. او در لابه­‌لای سیاهی، جهانی نامرئی را جست­وجو می­‌کند که زمانی از تیرگی و زمانی از روشناییِ حاصل از برداشتن رنگ، ساخته می‌­شود. چیزی شبیه به نگاه شاعر یا نویسنده­‌ای که نه از محتواي سطرهای نوشته شده، بلکه از فاصله خالي میان سطرها، معنایی پنهان را بیرون می­‌کشد؛ یعنی جایی که بی­‌رنگی یا فضایی مستور، بیش از متن، خوانده و دیده می­‌شود.

بهجت صدر علاوه بر تأثیرگذاری بر جریان هنر نوگرای ایران، جایگاه قابل توجهی در آموزش و تربیت نسلی از هنرمندان ایرانی دارد؛ به طوری که تا پایان دهه 1350 در دانشکده هنرهای زیبا به تدریس مشغول بود. دریافت جایزه بزرگ بینال تهران (1341)، دریافت جایزه سازمان یونسکو برای شرکت در نمایشگاه مبارزه با بی‌سوادی (1346) و شرکت در بینال ونیز در سال 1962، تنها بخشی از افتخارات این هنرمند به شمار می‌آیند.