Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر معاصر ایران - دی 1395

18   شارل حسین زنده رودی (متولد 1316)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : طلا+ریال

امضاء: «Zenderoudi 74» (پایین راست)
اکریلیک روی بوم
73×60 سانتی‌متر
تاریخ اثر: 1353

برآورد قیمت

3,500 - 2,500 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 2,400,000,000 ریال

درباره اثر

زنده‌رودی به عنوان یکی از مهم‌ترین چهره‌های نسل دوم نقاشان نوگرای ایران، در این اثر با گرایش بیشتری به مدرنیسم در پی کشف لحظاتی ناب در کار نقاشی‌ و به چالش کشیدن مفهوم «تکرار» در سنت خوشنویسی ایرانی است. او از میانه دهه 1330 به استفاده بیشتر از فرم‌ حروف و کلمات فارغ از توجه به معنی و چیدمان مجرد آنها در فضای کارهایش روی آورد و در نهایت با تکیه بر گفتمان «هنر مفهومی» رایج دهه هفتاد میلادی، توانست به‌طور همزمان پیچیدگی و اندیشه‌ورزی هنر شرق را با مفاهیم مینیمالیستی دنیای غرب پیوند دهد.

با این همه وی از سال 1340 و پس از مهاجرت و زندگی در فرانسه و آمریکا به عنوان هنرمندی آوانگارد، دست به تجربیات تازه‌ای زد و در مجموعه‌ای که در نمایشگاه میلان ایتالیا۱ به نمایش گذاشت، سبک کار متفاوتی نسبت به آثار پیشینش ارائه داد، که اثر حاضر یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های همین دوره کاری اوست.

در این دوره زنده‌رودی با تکرار نقش مهرهای رنگارنگ (عموماً اسامی افراد) در گستره بوم و ترکیب آنها با فرم‌‌های نستعلیق‌وار کلمات و اعداد با رنگ اکریلیک، در پی شکستن سطور موازی و  هنجارشکنی بنیادی‌ترین باورهای هنر شرق یعنی آرامش، نظم و تناسب است که با بی‌توجهی تمام به هندسه موجود در خط، معناگریزی و زیبایی‌شناسی خاصش در بدخط‌نویسی و عدم امکان خوانش، جلوه نقاشانه‌تری نسبت به آثار پیشینش دارد.

نکته جالب توجه دیگر در این اثر، ترکیب رنگی و تضاد میان نقوش اغراق‌آمیز اثر است که روایت چشم‌نوازی از نگاه هنرمند در دوران اوج هنری‌اش را به نمایش می‌گذارد. همین ویژگی باعث شده تا این اثر از دیگر نمونه‌های مشابه در این دوران کاری هنرمند متمایز گردد. در مجموع این دوره از آثار زنده‌رودی، در مطالعات تاریخ هنر معاصر ایران بسیار حائز اهمیت است و به استناد همین آثار بود که وی (در روزگار خلق این اثر) از سوی ناشر معتبر فرانسوی۲، در فهرست ده هنرمند تأثیر‌گذار جهان و هم ردیف با فرانک اِستلا، اندی وارهول و زائو ووکی معرفی شد. لازم به ذکر است که اثری مشابه (از مجموعه نمایشگاه ۱۹۷۴ میلان)  سال گذشته۳  و همچنین امسال۴ در حراج  کریستیز دبی ارائه شد که با موفقیت بالایی به فروش رفت.

۱   Club d’Arte Sant’Erasmo, Milan.

۲   Connaissance des Arts

۳   Christies, Dubai: Modern and Contemporary Art, 20 Oct. 2015.

۴   Christies, Dubai: Modern and Contemporary Art, 18 Oct. 2016.