Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر کلاسیک و مدرن ایران - خرداد 1395

69   شارل حسین زنده رودی (1316)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

امضاء: «Zenderoudi» (پایین راست)
ترکیب‌مواد روی بوم
70×88 سانتی‌متر
تاریخ اثر: 1355

برآورد قیمت

4,000 - 3,000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 6,500,000,000 ریال

درباره اثر

اثر حاضر نمونه شاخصی است از نخستین تجربیات زنده‌رودی در توجه و به‌کارگیری نقش‌مايه‌هاي هنرهای عامیانه و عناصر سنتی و فولكلوريك ایران که بعدها به نام «مکتب سقاخانه» تثبیت و تبیین شد. او که از اوایل دهه 1340 آثاری را مبتنی بر طلسم‌های ایرانی پدید آورده بود، در اواسط دهه پنجاه، متأثر از جداول علوم غریبه که در هنر سنتی و باورهای مردمی ریشه‌ای دیرینه دارد، آثار پرکاری را به وجود آورد که مملو از اعداد، نوشته و اسامی بودند. در تابلوي مقابل كه نمونه شاخصي است از اين رويكرد او حجم فشر‌د‌ه‌ای از اعداد ریز و تکرارشونده را نشان می‌دهد كه بر خطوط رنگارنگ متقاطع نوشته شده‌اند. این اثر نیز همچون دیگر آثار زنده‌رودی تلاش او را برای کشف ارزش‌هاي رازآميز و ظرفیت‌های بصری نوشته‌ها در خلق یک نقاشی انتزاعی نشان می‌د‌هد. در فضای ساكن این اثر كه حاصل انباشت خیره‌كننده عناصر خطی است، «تكرار» مفرط اعداد به ایجاد نوعی ریتم منتهی شده است. لکه‌رنگ‌هایی که بر خط‌خوردگی‌های اعداد آمده، فضای اثر را سرشار از شور و هیجان می‌کند که آن را از یک اثر صرفاً تزیینی متمایز می‌سازد. نكته مهم اشارات و رازهاي اعداد است كه از سويي به حكمت رياضي كنايه دارد و از سوي ديگر به مصرف روزمره اعداد در زندگي انسان‌ها و تكرار مداوم آن در هر موضوع رايجي اشاره مي‌كند. نمونه‌هایی از این دوره از آثار او در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود و موارد مشابهي از آن نيز در حراج‌هاي بين‌المللي ارايه و به فروش رسيده است.
زند‌ه‌رودی در هر خطی که می‌کشد جسارت دارد و ضمناً از نگاه کنایه‌ای و طنز هم غافل نمی‌ماند. اما آنچه آثار او را از کار سایر هنرمندان هم‌عصر و همتای وی جدا می‌کند، نه نقاشانه‌تر بودن، بلکه پافشاري بر عنصر توالي و تكرار و نيز طنز عجیب حاکم بر آن است؛ درست مثل شکلی کنایه‌وار از زیبایی زرکوب دفن‌شده در اوراق و نسخ کهن.