Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر کلاسیک و مدرن ایران - خرداد 1395

33   جعفر پتگر (1384-1299)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : پیرمرد چپقی

امضاء: «ج-پتگر 1320» (پایین راست)
رنگ‌روغن روی بوم
45×65 سانتی‌متر
تاریخ اثر: 1320

این اثر در کتاب "جعفر پتگر 1384-1299" (ص 75) به کوشش عزیزالله امینیان، نشر نیک تصویر (1392) به چاپ رسیده است.

برآورد قیمت

600 - 400 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 2,200,000,000 ریال

درباره اثر

جعفر پتگر همچون دیگر نقاشان مکتب کمال‌الملک شيفته نمایش زندگی مردم کوچه و بازار بود. توانایی او در کاربست ضربه‌قلم‌های رنگی پهن، طراحی دقیق و بی­‌نقص چهره و پرهیز از پرداخت پرجزییات به خوبی در اثر حاضر که نمونه شاخص نقاشی اوست، دیده می­‌شود. پتگر به خوبی رنگ را می­‌شناخت و بر اساس همین شناخت، طیف‌­های مختلف قهوه‌ای و سبز را در این اثر به کار برده است. طراحی دقیق هنرمند در چهره­­ و دستان مدل، خودنمایی می­‌کند. چین و چروک پیشانی و دستان استخوانی پیرمرد که چپقش را روشن می‌کند، به خوبی تصویری از موقعیت اجتماعی مدل را نشان می‌دهد. خطوط مقطع آبی‌رنگ دود چپق که در پس‌زمینه نیز تکرار شده‌اند، از گرایش تکنیکی هنرمند به شیوه امپرسیونیسم حکایت دارند. همین گرایش را در لکه­‌های ضخیم و موضعی رنگ هم می‌توان مشاهده کرد که مهارت نقاش در به‌کارگیری تکنیک رنگ‌­روغن است.
جعفر پتگر که از مهم­‌ترین نقاشان کلاسیک­‌گرای ایرانی به شمار می­‌آید، نقش مهمی در آموزش هنر و تعلیم طیفی از مدرنیست­‌های ایرانی دارد. او که خود مقدمات هنر را در تبریز فرا گرفت، در نوجوانی همراه برادرش علی‌اصغر پتگر به تهران آمد تا امکانات جدید آموزش هنر را در پایتخت تجربه کند. وی ابتدا به اصول کاملاً کلاسیک رو آورد و بعدها به سمت مضامین و تکنیک‌های امپرسیونیستی متمایل شد.
نخستین آثار جعفر پتگر بیشتر بازتاب‌دهنده طبیعت و محیط زندگی نقاش است. سوژه‌ آثارش در این دوره عموماً بازنمود‌ آن قشر از مردم است که نقاش خود، از میانشان بر‌آمده و با آنان زیسته است؛ از جمله، «رفوگر»، «پیرمرد مرغ‌فروش»، «مادر نقاش»، «قالی‌فروشان دوره‌گرد»و دیگر شخصیت‌های زندگی روزمره. وی به‌تدریج با کسب تجربه‌ بیشتر در دوران استادی، به تحولی در ترکیب‌بندی، بازنمایی طبیعت و ارائه‌ اصالت ایرانی می‌رسد. به طور کلی از مهم‌ترین ویژگی آثار پتگر در دوران بعدی کارش می‌­توان به تاش‌های رنگی پهن و رنگ‌گذاری ضخیم اشاره کرد که به خوبی در این تابلو مشاهده می­‌شود.
برادران پتگر را به حق بايد يكي از مؤثرترين هنرآموزان تهران در دهه‌هاي 1320 به بعد دانست. برخي از هنرمندان نوگرا همچون هانيبال الخاص، فريده لاشايي، فيروز شيروانلو، علي گلستانه و نامي پتگر از شاگردان جعفر پتگر بوده‌اند.