Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر مدرن و معاصر ایران - خرداد 1394

58   کوروش شیشه گران (متولد 1323)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

امضاء: «شیشه‌گران 65» (پایین چپ)
اکریلیک روی بوم
200×120 سانتی‌متر
تاریخ اثر: 1365

برآورد قیمت

3,000 - 2,000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 2,400,000,000 ریال

درباره اثر

اگرچه کوروش شیشه­‌گران دوره­‌های متفاوتی را در روند فعالیت هنریش تجربه کرده، ولی آثار شاخص او را با نمونه­‌ای، همچون اثر حاضر می­‌شناسیم. مجموعه کارهایی که تقریباً از اواخر دهه­ 1350 با چرخش­‌های بی‌پایان خط و رنگ آغاز می‌شوند و به انبوهی از شکل­‌های متنوع فیگوراتیو و آبستره می­‌رسند. اثر حاضر به خوبی بیانگر شناخت و تسلط شیشه‌گران به خط و امکانات بالقوه­ آن در بیان تجسمی است. علاوه بر تأثیرگذاری خط، القای عمق و بی­‌کرانگی بصری نیز از ویژگی‌های تأمل‌برانگیز اثر حاضر‌اند. یک جور پیچیدگی معنادار که ضمن برخورداری از معاصریت و بغرنجی اکنون، نوعی فضای مثبت و منفی را در تقابل هم قرار می­‌دهد.

انبوهی از خطوط نوار‌مانندی که آغاز و پایانشان مشخص نیست، همچون لابیرنتی پرجاذبه و مسخ‌کننده، نگاه مخاطب را به ژرفا و هزارتوی نهان دست­‌نیافتنی اثر می­‌کشاند. اثر همه جا هست و هیچ جا نیست. پدیداری اثر، با فقدان نقطه‌ای کانونی، در گستره­‌ای پیچیده رخ می­‌دهد. خطوط سیال در‌هم‌تنیده اغلب در کارهای شیشه‌گران نهایتاً به پرتره یا فرم‌­های معنادار منتهی می‌شوند، اما اثر حاضر از معدود مواردی است که ترکیب نهایی نقاشی مطلقاً انتزاعی است.

به طور کلی شیشه­‌گران با بهره‌گیری از خطوط گژ، پُر آشوب و پُر‌انرژی، هم شرایط انسان معاصر را به تصویر می­‌کشد و هم قدرت نهفته­ رنگ را از زیر لایه­‌های معنا بیرون می­‌آورد و به عنوان یک دلالت­‌گر، تماشاگر را از قدرت تصویر آگاه می­‌کند. فضایی که او با این شیوه می‌­آفریند، قرائتی است از جهان امروز و کلافی به هم پیچیده از سرگردانی در میان معانی گوناگون. در آثار شیشه‌گران همچون بسیاری نقاشی‌های آبستره از این دست، خصلت دکوراتیو و انرژی بصری حاصل از پیچش خطوط کلاف‌مانند، تا بیانی صریح و تأثیرگذار پیش می­‌روند؛ حرکات هدفمند معنادار از لایه‌های عمیق تصویر آغاز شده، تا آستانه دیده شدن جلوه یافته و همچنان ناتمام به جای اول باز می­‌گردند. در حقیقت معنا به نقطه­ صفری می­‌رسد که ارجاع آن به تمامیت تصویر است.

بدین‌ترتیب می‌توان اظهار داشت که اتفاق و بداهگی در خط‌­پردازی­های شیشه­‌گران، کاملاً حساب‌شده و بر اساس نظمی در عین بی‌نظمی است. دقیقاً بر خلاف رنگ‌­پاشی­‌های اتفاقی هنرمندان انتزاعی. ساختار خطوطی که ترکیب­‌های پرصلابت و سنجیده را می­‌آفریند، همچون شاکله و اساس معماری، هندسه­‌ای منطقی دارد. چیزی شبیه به نظم و ساختار اصوات ملودیک.

شیشه­‌گران با درایت و جدیتی توام با نوآوری، توانسته است جایگاهی قابل توجه در هنر معاصر ایران به خود اختصاص دهد. او نمونه‌ای­ شاخص از طیف هنرمندانیست که فارغ از استفاده مادی از جاذبه­‌های اگزوتیک هنر شرقی، همچنان آثارش از رکوردداران بازار هنر ایران محسوب می­‌شود. یکی از آثار همین مجموعه در اکتبر 2014 در حراج کریستیز دوبی به قیمت 161/100 دلار، چکش خورد.