Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر کلاسیک و مدرن ایران - تیر 1396

50   محمد احصایی (متولد 1318)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

امضاء: (2014 Ehsai) (پایین چپ)
رنگ روغن و ورق طلا روی بوم
سانتیمتر 165×240
تاریخ اثر: 1393
این اثر در مارچ 2015 در حراج کریستیز دبی ارایه شده است.

برآورد قیمت

7,000-5,000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 7,000,000,000 ریال

درباره اثر

به‌واسطه شناخت ویژه‌اش از سنت خوشنویسی ایرانی و بیانی مدرن در آثار نقاشیخط توانسته روایتی متفاوت و ساختارمند از ترکیب خط و رنگ در چند دهه اخیر ارائه دهد. در مجموعه آثار این هنرمند، آزادی و رهایی حروف و درهم‌تنیدگی‌ کلمات محور اصلی کار است، اما این بافت با ایجاد ریتمی منحصربه‌فرد، در عین حال که همچون کلیتی قائم به خود و دارای جوشش و حرکتی دوار است، افسونی شگفت‌انگیز را در برابر جهان پیرامونش به تصویر می‌کشد. آثار احصایی به بیننده این امکان را می‌دهد تا بلاواسطه اجازه ورود به جهان خیال‌انگیز و پر رمز و راز اندیشه هنرمند را داشته باشد ولی هیچ‌گاه شکل و حالت ثابتی ندارند.
او گاهی واژگانی را دستمایه کار خود قرار می‌دهد که علاوه بر فرم حروف دارای معانی ارزشمند فلسفی و ادبی هستند. اما در گروه دیگری از آثارش به‌دنبال عبور از این جهان معناگراست. دغدغه او نمایش شکوه پنهان مستتر در گستره نقش و رنگ است. ترکیب‌هایی از انواع خطوط ثلث و ریحان که در قلم جلی بدون درنظر گرفتن چارچوب‌های سنتی از پیش تعیین شده در درون یکدیگر غوطه‌ور می‌شوند و تصویری کمال‌گرا از ذهن پویای هنرمند و فردیت کنشگر او را می‌سازند.
ویژگی جالب توجه اثر حاضر نیز همین بینش عمیق هنرمند و عبور از چارچوب‌هاست. از همین رو ترکیب حروف و کلمات فضایی چندلایه ایجاد کرده است. خلوص و ظرافت فوق‌العاده و هماهنگی ماهرانه رنگ‌ها در این تابلو و تأکید هنرمند بر شکستن تقارن و ذات هندسه حروف، همچنین مواجهه فرم‌های کشیده عمودی و افقی در مرکز تصویر، فرایند سیالیت حروف و فرم‌ها را به چالش می‌کشد. این فضاسازی هوشمندانه دوبعدی در عین از هم گسیختگی با ایجاد حجم و فرصتی برای نفوذ کلمات و حروف از بالا به پایین و شکل‌گیری گره‌ها، اثری سه‌بعدی می‌سازند.
در اثر پیش رو تلاش هنرمند در ایجاد نشانه‌هایی تصویری و نه گزاره‌های معنایی، با تأکید بر فرم حروف در نهایت به ثمر می‌رسد و در میان آشفتگی حروف، پیکره‌های سیال و رقصانی مجسم می‌شود که روایتی هماهنگ از واقعیتی خیال‌انگیز را در گستره خطوط کشیده و منحنی‌های در‌هم تنیده به تصویر می‌کشند.