Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر کلاسیک و مدرن ایران - تیر 1396

21   محمد احصایی (متولد 1318)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

امضاء: (محمد احصایی 52) (پایین چپ)
اکریلیک روی بوم
سانتیمتر 100×49
تاریخ اثر: 1352
این اثر در آوریل 2014 در حراج بونامز لندن ارایه شده است.

برآورد قیمت

4,000-3,000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 3,000,000,000 ریال

درباره اثر

بی شک یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان عرصه خوشنویسی معاصر و نقاشیخط مدرن در جهان اسلام است که از بطن سنت نگاهی نوینو گاه ساختارشکن را دنبال م یکند. تخصص او در خوشنویسی کلاسیکتنها محدود به یک قلم نبوده و ه مچون بزرگان تاریخ خوشنویسی ایران،احصایی همزمان در سه قلم نستعلیق، ثلث و محقق استادی تمام عیار است.توجه و سلیقه خاص احصایی در استفاده هوشمندانه از حروف، کلمات وترکیب بند یهای رنگارنگ در کا رهای نقاشی با خط، در طول نیم قرن، او رافراتر از یک خوشنویس معاصر، به یکی از مه مترین چهر ههای تاریخ هنر ایرانبدل کرده است.نقطه اوج کار احصایی در خلق آثار نقاشیخط نه فقط تکنیک و مهارت والایشدر خوشنویسی و درک عمیقش از رنگ و سایه، بلکه در نگاه نقاشانه اوستو همین امر موجب شده تا با آزادی عمل بیشتری نسبت ه منسلانش، به بیانیمنحصر به فرد دس تیابد. او به واسطه مطالعه و تلاش مستمر در زمینه تاریخخط، هنر گرافیک و سیروسلوک در عرفان ایرانی، همواره ضرباهنگی متفاوتدرکارهایش به ظهور رسانده که سرمنشأ آن در تلاش ب یوقف هاش درکارخوشنویسی و به طور همزمان پژوهش در عرصه هنر دیروز و امروز است.احصایی در روزگار خلق این اثر ب هوضوح دریافته بود که برای رسیدن بهفضایی مدرن در هنر خوشنویسی، حیات آثارش به کلمات وابست هاند. شایدبه همین خاطر است که در این دوران درخشان از کارنامه هنر یاش، عناصرپژوهندگی هنری و واکاوی فردی، کاربست اصلی آثارش را تشکیل داد هاند.صفت پژوهندهاینجامناسب نگاه انتزاعی احصایی و پویش او در جهت رسیدنبه نوعی نقاشی ناب با استفاده از عناصر خطاطی است. در این تابلو هنرمندهنوز در ادامه تجربیات پیشین خود درگیر نظمی پویا و چیدمانی منسجم ازحروف و کلمات است؛ هرچند آشکارا دره متنیدگی شک لهای ب هوجود آمده به
گزار های مهم در کالبد کارش بدل شده است. احصایی در اینجا بیشتر مکالم هایخلاق میان نقاشی و خوشنویسی را پی شروی مخاطبم بگذارد.انتخاب رنگ مشکی برای خط )با دورگیری ظریف سفید( و سبز برای پسزمینه،برای ایجاد کنتراستی معنادار و سرشتی معماگونه در این تابلوست که تعبیریعقلانی از همنشینی خط و رنگ در گستره بوم را به ارمغان آورده است؛ آنچنان که این ترکیب بندی، مخاطب را به تقلایی دلپذیر برای کشف حقیقتمستتر در اثر وام یدارد. در عین حال این رن گآمیزی باعث م یشود بیننده
کمتر متوجه تعادل حساس بین فضاسازی چندلایه مدرن و شیوه خوشنویسیمسطح سنتی شود.در این میان شاید بتوانیم خط کرسیهایی موازی را در تابلو پیگیری کنیم،ولی اینجا کلمات آزادانه و ب یهیچ تعلق خاطری به خاستگاهشان، در یکرویداد آشفته و کاملامعناگریز در درون هم پیچ وتاب م یخورند. این حالتاعجا بانگیزی است که تقریبا در بیشتر آثار نقاشیخط مدرن او محسوس استو در اینجا با تأمل دقیق و مطالعه اصول و قواعد موجود در شیوه کتیب هنویسیدر بناهای اسلامی شکلی نو یافته است.اثر حاضرکه نمونه مشابه آن در گنجینه موزه هنرهای معاصر ایران نگهداریمیشود، پیش از این در سال 2014 در حراج بونامز لندن به فروش رسیده است .