Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر معاصر ایران - دی 1395

68   محمدحسین عماد (متولد 1336)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : ولع

چوب
135×135×94 سانتی‌متر
تاریخ اثر: 1393
تک‌نسخه
اثر حاضر در ارت اینترنشنال استانبول در سپتامبر 2016 به نمایش در آمده است.

برآورد قیمت

1,200 - 800 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 1,000,000,000 ریال

درباره اثر

مجسمه‌های محمدحسین عماد، بسان تک‌واژه‌هایی شاعرانه‌اند که در عین کمینه‌گرایی، دنیایی از معانی ژرف را انتقال می‌دهند. کاوش هنرمندانه در اشکال ناب، نوعی از انتزاع را شکل می‌دهد که به رغم قرابت با هنر مدرنیستی، یادآور کهن‌الگوهای بوم زیست هنرمند نیز هست.

استفاده به‌جا از فرم‌های نرم و فراخواندن خلاء به داخل پیکره، از ویژگی‌های شاخص آثار عماد است. این تعامل توده و فضا، منجر به خلق احجامی می‌شود که نگاه را به درون می‌کشد.

در مجسمه حاضر «تعادل» و «معلق‌شدگی» همچون دو اصل حاضر در عرفان ایرانی، تجسمی بصری یافته‌اند. از سویی دایره چوبی بزرگ و مقعر، بسان حوضچه‌ای مقدس است و زلالی آب را به خاطر می‌آورد؛ از سوی دیگر انتخاب متریال چوب این معنا را قوت می‌بخشد. چوب یعنی درخت که در فرهنگ ایرانی همچون نمادی از «حضور» است. انسان چون زاده می‌شود بر گهواره چوبی آرام می‌گیرد و چون می‌میرد، تابوت چوبی، آخرین آغوشی است که او را به زمین بازمی‌گرداند.

حال چوب در دستان هنرمند عماد، همچون حوضی درآمده که در دایره امکان، «عدم» را به «وجود» پیوند می‌دهد. فرم دایره و حفره، همواره با زن و زایش در ارتباط بوده است. پایه ظریف و شکننده مجسمه، این حس زنانگی را تشدید می‌کند که در کنار مفهوم تهی‌شدگی و ناپایداری، «دوباره زنده شدن» را به ذهن می‌آورد.

صراحت، سادگی و انزوا، موجب رمزآلودگی بیشتر مجسمه می‌شود و حرکت به درون را سرعت می‌بخشد. از سویی نام اثر نیز این «درون‌گرایی» را متذکر می‌شود: ولع. گویی چیزی در درون، تهی است و تنها با ولع در خود فروبردن، امکان پُرشدگی میسر می‌شود و در این وادی، پُرشدگی زمانی ممکن است که «خالی» باشی، خالی از هر چه بود و هست و تنها در این زمان «پذیرش»، امکان وجود می‌یابد و تو، از «او» پر می‌شوی.