Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر مدرن و معاصر ایران - خرداد 1394

89   نصرت الله مسلمیان (1330)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

امضاء: «مسلمیان 2005» (پایین راست)
رنگ‌روغن روی بوم
220×167 سانتی‌متر
تاریخ اثر: 1384

برآورد قیمت

600 - 400 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 650,000,000 ریال

درباره اثر

اثر حاضر نمونه‌ای شاخص از شیوه منحصر به فرد مسلمیان است که با بهره‌گیری از رویکرد نقاشی آبستره و کاربست عناصری ملهم از نقاشی مینیاتور ایرانی به آن رسیده است. این شیوه در محتوا نوعی ایده‌آلیسم رمانتیک است که اکنون نمونه‌ای مهم و تاثیرگذار در هنر معاصر ایران محسوب می‌شود.
نقاشی نصرت‌الله مسلمیان نمونه‌ شاخصی است از درآمیختن هنر با دغدغه‌های روشنفکری؛ استفاده از نیروی تأثیرگذار تصویر و عناصر بصری برای تأکید بر آلام بشری و نگرانی‌های تاریخی. الگوی اصلی نقاشی مسلمیان در بیش از دو دهه اخیر، تابلوهایی است بزرگ با مضامینی انتقادی مرکب از عناصری واقع‌نما و انتزاعی که در ارتباطی بصری و مفهومی با یکدیگر به روی زمینه‌ای تک‌رنگ ظاهر شده‌اند. قدرت چشمگیر او در سازمان‌دهی این عناصر و تعامل خلاق آنها با فضای خالی، به کیفیت پیچیده‌ای از دیالکتیک شکل و زمینه منتهی می‌شود که در نقاشی معاصر ایران استثنایی است.
نتیجه کار نقاشی‌هایی‌ است اکسپرسیونیستی با درون‌مایه‌ای محزون و تراژیک که درعین‌حال از کیفیت بصری جذاب و چشمگیری نیز برخوردار هستند.
ترکیب‌های متباین و زبان دوپهلوی آثار او از یک سو ریشه در پس‌زمینه فرهنگ ایرانی و به‌ویژه ادبیات فارسی دارد؛ با اشارات تمثیلی و میل مفرط به کنایه و استعاره و پرهیز از صراحت در بیان، و از سوي دیگر به یک نظام ذهنی برآمده از تلقی‌های دوگانه افلاطونی در رویارویی مستمر منطق و احساس، واقعی و خیالی، عینی و ذهنی و مردانه و زنانه اشاره داشته که در کار مسلمیان در مواجهه فاجعه و زیبایی، آرامش و بحران، و عشق و خشونت نمود یافته است. این پارادوکس‌های مفهومی به گستره فرم و ترکیب هم نفوذ کرده و مجموعه‌ای از تضادها و کشمکش‌های بصری را باعث شده است.
در این آثار نیز حالت محزون و اندوهگین با وجه جنسیتی زنانه درهم آمیخته، در حالی که تمامی فیگورهای دیگری که در این ترکیب‌ها پدیدار می‌شوند، مرد هستند و به دور از حس اندوه. روشن است که مردان در این تاریخ پرمصیبت، نقش آنتاگونیست را ایفا می‌کنند و زنان همچون شاهدانی مغموم، در مقام پروتاگونیست ظاهر می‌شوند.
جهان تصویری مسلمیان چند‌لایه و به‌دور از یکپارچگی در سبک و روش است، گو اینکه به اغتشاش و هرج‌ومرج بصری نیز نمی‌انجامد؛ یک نقاشی ترکیبی با اجرای نسبتاً دقیق فیگورها و پرداخت واقع‌گرایانه پرتره‌ها در کنار ضربه قلم‌های کنشی و حتی چکاندن هیجانی رنگ به روی بوم در فضایی کاملاً انتزاعی.