Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر کلاسیک و مدرن ایران - خرداد 1395

20   پروانه اعتمادی (1326)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

امضاء: «اعتمادی 2537» (پایین چپ)
ترکیب‌مواد روی چوب
60×80 سانتی‌متر
تاریخ اثر: 1357

برآورد قیمت

2,000 - 1,500 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 2,400,000,000 ریال

درباره اثر

پروانه اعتمادی در این اثر، طبیعت‌بیجان را در نهایت خلوص و شاعرانگی ‌‌بی‌تکلف به نمایش می‌گذارد. این خیال رنگین همانند سنگواره‌­ای ساکن و آرام که قر‌ن‌­ها از پیدایش آن می‌­گذرد، بر بستر لطیف طبیعت می‌درخشد. گویی سنگواره‌­ای باستانی، که البته از عنصر حیات­‌بخش رنگ بهره می‌­برد، در اثر حاضر به پرده درآمده است. نقشی کهن از گل و گلداني که به روشنی ساختار ذهنی نقاش را نشان می‌­دهد. عنصر خط، نقشی مهم در بیان تجسمی اين اثر دارد. خطوط نقر شده و کناره­‌ای، برجستگی خاصی به رنگ­‌های تیره و روشن بخشيده‌اند. جواد مجابی درباره این دوره از آثار پروانه اعتمادی، موسوم به دوره سیمانی می‌نویسد: «موضوع کارها اشیا و شکل‌های روزانه است: گل‌ها، میوه‌ها، گلدان‌ها – که گاه حلب روغن نباتی است – صندلی‌ها، اشیای خانگی. مضمون این تابلوها زندگی امروزین است که در آن‌ها تنهایی، حکومت اشیا، بی‌زمانی، ناکجایی و عدم تعلق چیره است. تراژدی انسان نو، در فاصله فروپاشی ارزش‌های کهن و برآمدن ارزش‌های نو، طرح می‌شود. عصیان فردی نوآور در متن این تخریب اجتماعی شکوفا می‌شود. در این دوره، اعتمادی با کمترین میزان خط و رنگ، ترکیب‌بندی تابلوهایش را سامان می‌دهد، بیشتر با هندسه‌ای نامریی. نقاش می‌کوشد این تناسبات هندسی را به گونه‌ای مستقیم و صریح که به دید نیاید، ترکیب‌بندی نهایی تابلو منظور کند»[1].
دوره­‌های هنری متفاوت پروانه اعتمادی را می­‌توان با ویژگی­‌های مشخص دیداری و الگوهای تکرارشونده در فرم و موضوع و شاید مهم‌تر از این دو، از طریق مواد به‌كار رفته در کارش بازشناخت. مثلاً دوره­‌ای سيمان، دوره‌اي ديگر مدادرنگي و دوره اخير كولاژ. اما او همواره به طبيعت‌بيجان دلبستگي داشته است. گل‌ها، پارچه­‌های توری و ترمه و انارها در تمامي اين دوره‌ها به شكلي تكرار شده‌اند. بافت آثار از پرداخت­‌های لطیف مدادرنگی تا تابلوهای سفید سیمانی تغییر می­‌کند که در نگاهی دیگر، حاکی از روحیه­ جست‌وجوگر و تجربه‌­پذیری هنرمند است. به طور کلی پروانه اعتمادی توجه بسیاری به انتخاب بافت و جنسیت زمینه­ اثر دارد و در اغلب تجارب خود، امکانات مختلف و شگفت­‌انگیز ماده­ زمینه‌­ساز را به خدمت می‌گیرد تا مخاطب را در مواجه با گستره‌­ا‌ی خیال­‌ا‌نگیز از رنگ و بافت قرار دهد.
اثر منحصر به فرد حاضر از مجموعه کارهای سیمانی اعتمادی است که از مهم‌ترین دوره‌های کاری وی محسوب شده و به لحاظ تاریخی یکی از آثار قدیمی این دوره به شمار می‌رود. نمونه مشابهی از این دوره موسوم به سیمانی در اکتبر 2010 در کریستیز دوبی با قیمت 68/500 دلار به فروش رسید.


[1] .مجابی، جواد، برگزیده آثار پروانه اعتمادی، نشر هنر ایران، چاپ اول: 1377، ص 15.