Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر مدرن و معاصر ایران - خرداد 1394

81   پرویز تناولی (1316)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : یادمان شماره 1 برای کلمه هیچ

امضاء: «Parviz 72» (روی بدنه)
برنز
23×23×72 سانتی‌متر
تاریخ اثر: 1351
تک‌نسخه

پیشینه:
اثر حاضر توسط مجموعه‌‌دار خصوصی فعلی در سال 1377
مستقیماً از هنرمند خریداری گردیده است.

- تصویر اثر در کتاب "پرویز تناولی" از انتشارات گالری میم به چاپ رسیده است.
- تصویر اثر در کتاب‌ "پرویز تناولی: مجسمه‌ساز، نویسنده و مجموعه‌دار" نوشته دیوید گالووی به چاپ رسیده است.

برآورد قیمت

4,000 - 3,000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 5,000,000,000 ریال

درباره اثر

یادمان شماره 1 برای هیچ، یکی از مهم­‌ترین آثار پرویز تناولی به شمار می‌­آید و تصویر آن در اغلب کاتالوگ‌­ها و کتاب‌هایی که از آثار تناولی منتشر شده، آمده است. تمام ویژگی­‌های سبک‌شناختی مجسمه­‌های تناولی و همچنین شاخصه‌­های مهم مکتب سقاخانه، در این اثر به خوبی دیده می­‌شوند. به عبارت دیگر اثر حاضر مجموعه‌­ای متمرکز از دستاوردهای یک جریان فکری مهم و مشخص در هنر مدرن ایران را، به طور یک‌جا، به نمایش گذاشته است.

تندیس‌ هیچ به عنوان شناخته‌شده­‌ترین دوره­ کاری تناولی و همچنین قفس­ه‌ای هندسی او، هر دو در این اثر دیده می‌شوند. در واقع آنچه بر اهمیت و یگانگی این مجسمه زیبا می­‌افزاید، ترکیب دوره­‌های مختلف تناولی در آن است. از طرفی هیچ همیشگی او در بخشی از کار حضور دارد، از طرف دیگر نمادها و نشانه­‌های زبان هنری تناولی همچون پرنده، قفس و نوشته‌­های ناخوانا در این اثر به‌کار گرفته شده است. از حیث ساختار فرمی، این تندیس از سه مکعب برنزی روی پایه‌­ای سنگی تشکیل شده، به طوری که دو مکعب بالا مانند قفس، دیواره­ای مشبک دارند و مکعب زیرین، بخشی از هیچ را درون خود محبوس کرده است. تقریباً در تمامی اثر نوشته­‌هایی که دیگر نوشته نیست و به فرم­‌های بی‌­معنا تبدیل شده، پراکنده است. در جایی که شاید بتوان آن را ضربان حیاتی مجسمه نامید، حروف­‌های پراکنده، پیکر یک پرنده را ساخته­‌اند که از موتیف­‌های شناخته‌شده در آثار هنرمند به حساب می‌آید و اینچنین تناسبی با مفهوم قفس پیدا کرده است. این نوشته‌­های بی­‌معنا از نقش مهرهای چاپ‌شده بر پارچه­‌های قلمکار بهره گرفته است و در عین حال با نشاندن موزون آنها در کنار هم، بندهای شعر کلاسیک فارسی را تداعی می‌کند. بدین ترتیب مشاهده­ اثر، تغزلی شاعرانه را به بیننده القاء می‌کند. بدون اینکه شعری راستین نوشته شده باشد، یا اینکه نقش­‌های وارونه قابل خواندن باشند.

پرنده­‌های تناولی گاهی در سطح ظاهر می‌­شوند و گاهی در حجم، با این حال نمونه‌­هایی از قفس خالی نیز در آثار او دیده می‌شوند. در اینجا پرنده­ دو بُعدی منقوش بر برنز، به نظر بیرون از قفس می‌­رسد، اما همچنان اسیر و جداناشدنی از قفس است. «هیچ» نیز در اینجا بر خلاف نمونه‌­هایی که خود اثری کامل است، در قفس فرو رفته و تنها بخش کوچکی از آن مشاهده می‎شود تا قهرمانانه آزادی خود را فریاد بزند. بدین ترتیب عنوان اثر یعنی یادمانی برای کلمه هیچ معنا می­‌یابد. در حقیقت هیچ در اینجا محبوس یادمان خود است. پنهان شدن بخش اعظمی از آن درون تندیس یادمان، کنجکاوی و جستجوگری چشم بیننده را برای کشف بیشتر آن برمی‌­انگیزد.

تصاویری از این کار در مهم­‌ترین کتاب­‌های تناولی و همچنین کاتالوگ حراج‌­های مهم بارها به چاپ رسیده است، از جمله در: کاتالوگ نمایشگاه آثار پرویز تناولی در انجمن ایران و آمریکا (تهران، 1352)؛ کاتالوگ نمایشگاه آثار پرویز تناولی در  گالری و مرکز مطالعات گری در دانشگاه نیویورک (1355، تصویر 80)؛ کتاب «پرویز تناولی: مجسمه ساز، نویسنده و مجموعه‌­دار» نوشته­ دیوید گالووی که سال 1379 به کوشش نشر هنر ایران منتشر شده (تصویر 154)؛ «کتاب پیشگامان هنر نوگرای ایران: پرویز تناولی» که سال 1381 توسط موزه هنرهای معاصر ایران به چاپ رسیده (تصویر 62) و کاتالوگ رزونه­ پرویز تناولی که سال 1388 توسط گالری میم در امارات منتشر شده است (تصویر صفحه 191).