Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
هنر معاصر ایران - دی 1398

16   شهریار احمدی (متولد 1358)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : وجد براق از مجموعه معراج

اکریلیک و ورق طلا روی بوم
دو‌لته‌ای، هر لت 270×150 سانتیمتر، در مجموع 540×150 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1397

برآورد قیمت

7,000 - 5,000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 8,500,000,000 ریال

درباره اثر

شهریار احمدی                                                                                                           

 

همچون عمده آثار متأخر شهریار احمدی، این نقاشی هم درباره درهم‌تنیدگی تاریخ قدسی با بافتِ واقعی تاریخ است، رابطه‌ای که اسطوره و واقعیت را طوری کنار هم ترکیب می‌کند که از دل آن روایتی تازه متولد می‌شود که فقط خاص اقلیم ایران است.

عاملی که باعث تداوم حرکت شهریار احمدی می‌شود و کنش نقاشی او را ادامه می‌دهد، غالباً از دل کارهای قبلی وی، از قبل جرقه زده است. مجموعه «معراج» یکی از مورد توجه‌ترین نقاشی‌های شهریار احمدی هستند که یکی از آن‌ها در بینال بین‌المللی ونیز در سال ٢٠١٥ به نمایش درآمد.

نقاشی اخیر احمدی، روایت سفر اسب‌های اسطوره‌ای بی‌سوارانشان است. بُراق، رخش، دُلدُل و شبدیز در فضایی آسمانی در حال صعودند. گویی اینان که زمانی صرفاً به فرمان راهبر خود قادر به حرکت بودند، اکنون آگاهانه و کاملاً هشیار می‌تازند.

نقاش با به‌کارگیری عنوان «وجد بُراق» معتقد است: «در حالت وجد است که ما لحظات آگاهی را به صورت شهودی درک می‌کنیم. چنانچه که ژیل دلوز، فیلسوف فرانسوی از اصلاح “بدن بدون اندام” به عنوان کالبدی که از حالت انسانی خارج شده و می‌تواند به هر حالتی درآید، صحبت می‌کند، در این‌جا نیز اسب‌ها در فرایند “شدن” قرار دارند و از هویت آنان زدوده شده است و در حال استحاله هستند».

تصویر تجمع مَرکب‌های اساطیری و تاریخی، با نقاشی کنشی اکسپرسیونیستی، استفاده هوشمندانه از فرم‌های تکه‌پاره و رنگ‌های درخشان در دل فضای هارمونیک آبی رنگ و ساختار قدرتمند و در عین حال شکننده این نقاشی چشم‌اندازی خاص و کم‌نظیر را به روی چشم مخاطب باز می‌گشاید. نقاشی در آشنایی‌زدایی از فیگور به سمت یک نقاشی انتزاعی میل می‌کند.