Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر کلاسیک و مدرن ایران - خرداد 1395

71   سونیا بالاسانیان (1321)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : ترکیب‌بندی شماره 4

امضاء: « Sonia Balassanian 1976» (پشت اثر)
اکریلیک روی بوم
180×200 سانتی‌متر
تاریخ اثر: 1355

برآورد قیمت

1,200 - 800 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 1,200,000,000 ریال

درباره اثر

سونیا بالاسانیان توانایی قابل توجهی در ساخت ریتم‌های تصویری تکرنگ دارد. او در بسیاری از آثار خود، از جمله اثر پیش‌رو، تعادل بصری را در ضربه‌قلم‌های مهار شده و پیدایش یک فضای انتزاعی می‌جوید. انتزاع بالاسانیان از جنس موسیقی، شعر، طبیعت و شهود است. همواره در پس ریتم‌های مواج او، دنیایی فانتزی از خط خطی‌ها و مناظری رویایی، مستتر است. این بیان انتزاعی نقاش، که گاه سیاه‌مشق‌های کهن ایرانی را تداعی می‌کند، از لایه‌های متراکم و پُر ازدحام خط ساخته می‌شود، به طوری که معمولاً کشف چیزی اسرارآمیز از پسِ آن، کنجکاوی بیننده را تحریک می‌کند.
سابقه این شیوه از نقاشی در آثار بالاسانیان را می‌توان از نخستین نمایشگاه او در نیمه دهه 1350 در گالری زروان، دنبال کرد. در متنی مرتبط با آثار وی از این دوره می‌خوانیم: «تکیه اصلی هنرمند را پیش از هر چیز، بر ضرباهنگ بصری می‌یابیم. ضرباهنگی که از حرکت و دویدن رنگ‌ها بر سطح بوم و ترکیب کنترل‌شده شکل‌های اتفاقی به وجود می‌آید، تا هر تابلو به سمفونی دلپذیر و چشم‌نوازی از بازی هیجان‌انگیز فرم‌ها بدل گردد. بالاسانیان ضربه‌قلم‌ها یا خراش‌های تکرارشونده خود را، به مثابه واحدهای اصلی سازنده اثر، با ظرافت و دقت بسیار کنار هم می‌گذارد. ظرافت و شعری که در تکرار بی‌نهایت این واحدهای کوچک وجود دارد، انسان را به یاد منظره رگباری تند می‌اندازد که بر مزرعه‌ای می‌بارد. گاه توفیدنِ تندبادی به موجش می‌اندازد، گاه آرامشی موقت، قطره‌هایش را سنگین‌تر و از هم دورتر می‌کند»[1]. آثار انتزاعي بالاسانيان بيش از هرچيز مي‌توانند نوعي منظره‌نگاري محسوب شوند. وابستگی هنرمند به طبیعت چون شعري بصري نمايان مي‌شوند. او متأثر از طبیعت زادگاهش، در يك ایجاز كامل نقاشی انتزاعی را زمينه‌اي براي کشف و شهود در تركيب‌بندي و معناي شاعرانه قرار مي‌دهد.
سونيا بالاسانيان در سال‌هاي اخير در ارمنستان و امريكا فعاليت‌هاي وسيعي داشته و به كولاژ، اینستالیشن، پرفورمنس و ويديوآرت روی آورده است. در اين آثار، برخلاف آثار انتزاعي دهه 1350، او می‌كوشد به ارتباط مسايل زنان و دنياي معاصر بپردازد.


[1].بهروز صوراسرافیل، آیندگان، 23 خرداد 1355.