Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر معاصر ایران - تیر 1401

89   ابراهیم فرجی (1383-1317)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون‌عنوان

امضاء: «FARAji» (پشت اثر)
رنگ‌روغن روی بوم
60×90 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1344

برآورد قیمت

1200 - 800 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 1,000,000,000 ریال

درباره اثر

ابراهیم فرجی، نقاش و فیلمساز فارغ‌التحصیل سینمای دانشکده هنرهای دراماتیک، اولین بار نقاشی‌هایش را به طور انفرادی در سال 1344 به نمایش گذاشت. تأثیر نگاه سینمایی را در موضوعات نقاشی‌های او می‌توان دید. نگاه فرجی به نقاشی با جریان متداول آن سال‌ها یعنی نقاشی سقاخانه بسیار متفاوت بود. او در دوره‌هایی از آثارش مسئله فرم هندسی و رنگ‌گذاری‌های تخت را تجربه می‌کند و به موضوع طبیعت‌بیجان می‌پردازد اما پرتره‌ها عمده‌ترین آثار او هستند. فرجی بیش از هرچیز تکچهره خودش را نقاشی کرده است. گاه خود را در جایگاه مسیح یا پاپ قرار داده و گاه کله سالوادور دالی را در دست گرفته است. زمانی همچون ونگوگ کلاهی بر سر دارد و زمانی دیگر در شمایلی مذهبی اجزای صورت خود را ترسیم نکرده است. در اثر حاضر که میانسالی نقاش را نشان می‌دهد ضربه‌قلم‌های تند و اکسپرسیو، تکچهره‌ای درهم‌ شکسته را نشان می‌دهد. او در این اثر نیز همچون بسیاری از تکچهره‌هایش واقعیت را با تلخی پیش روی بیننده می‌گذارد. چهره نقاش، تب‌آلود و درمانده به نظر می‌رسد. رنگ سبز تند لباس تا پسزمینه ادامه یافته و با هم یکی شده‌اند. رنگ چهره و پیراهن، چرک و خنثی هستند. چشمان چهره با رنگی تیره در گودی حدقه فرورفته و حالت ابروها و خطوط پیشانی از نوعی رنج و اندوه حکایت می‌کند. ابراهیم فرجی به اعتقاد هانیبال الخاص طراحی برجسته بود و در شناخت کمپوزیسون و موضوع رتبه بالایی را به دست می‌آورد[1]، اما همچون بسیاری از نقاشان منفرد دهه‌های چهل و پنجاه شمسی به خوبی شناخته نشد و قدر ندید.

[1] . الخاص، هانیبال (1351) کارنامه نقاشی و نقاشان، روزنامه کیهان، 24 اسفند.