Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
هنر مدرن و معاصر ایران - تیر 1402

71   بهروز دارش (متولد 1321)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : به روی مقبره مادرم

امضاء: « دارش 1402 2/3» (روی اثر)
برنز و آهن
46×61×48 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1402
شماره 2 از تعداد 3 نسخه

برآورد قیمت

9000 - 7000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 10,000,000,000 ریال

درباره اثر

در مجسمه‌های بهروز دارش هندسه‌گرایی مدرنیستی به واسطه توجه به فضای خالی، خلاء، سایه و نور، احجامی را شکل می‌دهد که تنها بر بنیان نگرش‌های پسامدرنیستی امکان تفسیر می‌یابد. دارش کار خود را با رویکرد مدرنیستی آغاز کرد، اما به واسطه سال‌ها کار مستمر، آرام‌آرام از فرمالیسم حاکم بر رویکرد مدرن فاصله گرفته و توانسته با کنار گذاشتن اصالت ماده و انباشتگی فضا، به عنوان دو اصل غالب در مجسمه‌سازی، هنری را شکل دهد که در عین سادگی و خلاصه‌نگاری، هنری مفهومی نیز است که معنا و مفهوم زندگی را نشانه می‌رود. بدین لحاظ تکثر در خلق فرم‌هایی با گوشه‌های نرم در مجسمه‌های دارش به تقلیل‌گرایی می‌رسد و هنری را شکل می‌دهد که از بُعدی جهانی نیز برخوردار است. احجام آن‌چنان سبک و نرم در کنار یکدیگر می‌نشینند که حسی از عدم و نیستی را جایگزین حضور می‌کنند و تعلیق و رهاشدگی را به عنوان اصل اساسی مجسمه‌سازی معاصر، جایگزین سنگینی و حجیم بودن ماده در نگرش کلاسیک می‌کنند.

در بسیاری از آثار دارش مانند مجسمه پیش‌رو، عدم قطعیت در پرداخت فرم‌های هندسی، سبب شکل‌گیری نوعی فرم ارگانیک می‌شود؛ گویی موجودیتی جاندار پیش روست که به واسطه حذف جزییات صوری، بن و شاکله هستی خود را در بیانی صریح و ساده ابراز می‌کند. اثر حاضر با عنوان «به روی مقبره مادرم» بی‌واسطه ذهن بیننده را به بازخوانی معنایی روایی و عاطفی از اثر فرا‌می‌خواند و راه را بر تفسیرها و برداشت‌های آزاد می‌بندد. مخاطب در جست‌وجوی پیدا کردن نشانه‌های عینی از تصویر مادر، آرامگاه و طبعیت برمی‌آید، اما هنرمند تأکید دارد این اثری صرفاً انتزاعی است و فقط باید به آن نگریست و از نگاه شاعرانه و اسطوره‌ای و رمانتیک پرهیز کرد. دارش این اثر را نشان‌دهنده لحظه‌ای عاطفی و هنرمندانه می‌خواند که از تجربه زیسته او برآمده است.

بدین ترتیب آثار دارش از نوعی زیبایی‌شناسی پنهان برخوردار است که تنها در بستر مفهومی ادراک می‌شود؛ مفهومی که به واسطه زاویه دید مخاطب در بازی فضاهای خالی و سایه‌های ایجاد شده بر سطح حجم‌های براق هر لحظه نو و تازه می‌شود.