Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
هنر کلاسیک و مدرن ایران - بهمن 1402

52   بهمن دادخواه (متولد 1319)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون‌عنوان

امضا: « 4/8Dadkhah 80 » (روی بدنه)
برنز
15×9×39 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1359
شماره 4 از تعداد ۸ نسخه
پیشینه:
این اثر در مارچ 2015 در حراج کریستیز دوبی ارایه شده است.

برآورد قیمت

3 - 2 میلیارد تومان

قیمت فروش

قیمت برنده مزایده : 20,000,000,000 ریال
قیمت نهایی فروش : 22,000,000,000 ریال

درباره اثر

بهمن دادخواه از هنرمندان شاخص مدرنیست دهه پنجاه ایران است که به واسطه چیره‌دستی‌اش در نقاشی، مجسمه‌سازی و تصویرگری به یکی از شناخته‌شده‌ترین طراحان معاصر ایران بدل شد. وی پس از انقلاب به فرانسه مهاجرت و آثارش را در آن‌جا خلق کرد و به دلیل دوستی و علاقه خاصی که به بهمن محصص داشت، خصایصی از اجراهای پرتکاپو و نیروهای نمادین موجود در نقاشی‌ها و مجسمه‌‌های محصص را با تجربه‌های شخصی‌اش درهم آمیخت و به‌زبانی کاملاً منحصربه‌فرد دست یافت.

مجسمه‌های بهمن دادخواه اغلب از جنس برنز هستند و می‌توان آن‌ها را به دو گروه کلی تقسیم کرد. نخست پیکره‌های بلند قامت و لاغر اندام، با کیفیتی خشن و بدون پرداخت که هم از جهت فرم و هم از جهت متریال یادآور مجسمه‌های آلبرتو جاکومتی، یکی از شاخص‌ترین مجسمه‌سازان قرن بیستم است. نحوه برخورد وی در این دوره به رویکرد مجسمه‌سازان مکتب «هندسه ترس» نیز شبیه است؛ مجسمه‌سازان بریتانیایی که در نیمه قرن بیستم، متأثر از جنگ جهانی دوم، پیکره‌های انسانی را در وضعیتی گروتسک به نمایش می‌گذاشتند و با ایجاد ناهنجاری‌های فرمی سعی در بازنمایی وضعیت انسان اروپایی پس از پشت سر گذاشتن دو جنگ هولناک داشتند. دادخواه در سال ۱۳۸۹ مجموعه‌ای از این پیکره‌ها را تحت عنوان «گروگان» به نمایش گذاشت که فضای پرالتهاب سال‌های انقلاب و جنگ را به نمایش می‌گذاشتند و کیفیتی سیاسی و اجتماعی داشتند. اغلب مجسمه‌های این دوره تک‌پرسوناژ هستند و انسانی تنها، منزوی و سرگردان را به نمایش می‌گذارند. اما در گروه دوم مجسمه‌های وی، طبیعت جایگزین پیکره انسانی می‌شود و نگاه مضطرب جای خود را به نوعی خوش‌بینی شاعرانه می‌دهد که «حلقه‌های نور» و «اطمینان دادن» از آثار شاخص این دوره محسوب می‌شوند.

مجسمه حاضر نیز که به گروه اول تعلق دارد، تفاوتی با دیگر آثار شناخته‌شده این مجموعه دارد. مخاطبان آثار دادخواه بیشتر با فیگورهای گروگان گرفته شده آشنا هستند که به صورت تکی یا زوج مجسم شده‌اند. در مجسمه پیش رو، این‌بار گروگان‌گیر و شکنجه‌گر است که تصویر شده است. هنرمند او را که در ظاهر اسکلت‌وار خود تفاوتی با گروگان‌ها ندارد، با سپری در یک دست و نیزه‌ای در دست دیگر نشان داده که با قدم‌هایی مهاجم، به پیش می‌آید.

بهمن دادخواه با به‌کارگیری اغراق‌های شدید فرمی دغدغه‌های اگزیستانسیالیستی خود را به نمایش گذاشته و پوچی زندگی مدرن را در این اثر منعکس کرده است. این پیکره مهاجم مخاطب را به تأملی عمیق در هستی و رنج‌های بشر فرامی‌خواند. به راستی آن‌چه به یک پیکر هویت انسانی می‌بخشد سایه‌ای از ابعاد جسمانی بشر است، یا خصایصی که با آن زیست می‌کند؟