Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
هنر کلاسیک و مدرن ایران - بهمن 1402

12   جلال شباهنگی (1402 – 1314)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون‌عنوان

امضا: «ج شباهنگی 87» (پایین راست)
رنگ‌ماشین روی فیبر
120×80 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1387

برآورد قیمت

1.5 - 1 میلیارد تومان

قیمت فروش

قیمت برنده مزایده : 11,000,000,000 ریال
قیمت نهایی فروش : 12,100,000,000 ریال

درباره اثر

جلال شباهنگی قریب سی سال به خلق مناظری وسیع از تپه‌های کویری ایران در رنگ‌های متنوع پرداخت و رویکرد کمینه‌گرای او در بازنمایی فرم‌ها و رنگ‌ها، این آثار را به یکی از شاخص‌ترین نمونه‌های نقاشی معاصر ایران بدل کرد. او با استفاده از سطوح رنگی تخت و یکدست و تونالیته‌های متنوع از رنگ‌های هارمونیک، لایه‌های مختلف تپه‌ها را بر سطح بوم نقش کرده و در عین کمینه‌گرایی به اثر عمق می‌بخشد، عمقی که در منظره و نمای کلی اثر مستتر است و بیننده را به تجسم سرزمینی بکر فرامی‌خواند که در آن سکون و آرامش، خلوتی برای دور شدن از هیاهوی زندگی پرشتاب امروزی می‌یابد. وی از ویژگی رنگ ماشین برای ایجاد رنگ‌های درخشان بر سطح بوم بهره برده و با استفاده از این تکنیک سطوحی یکدست بدون رد قلم ایجاد کرده که حاصلش  اجراهای تمیز و بی‌نقص است. شباهنگی در برخی آثارش سطوح را کاملاً یکدست نقاشی می‌کرد و در برخی با ایجاد سایه‌روشن ضمن عمق‌نمایی، بر حضور نور در فضا تأکید می‌ورزید.

در اثر پیش رو آسمان نیمه‌ابری با رنگمایه‌های آبی، خاکستری و سفید و تپه‌ها با تونالیته‌های مختلف نارنجی و قهوه‌ای به تصویر کشیده شده‌اند. نورپردازی خاص این اثر نمایانگر آفتاب مایل است و درخشندگی تپه‌های سمت راست بیانگر حضور خورشید در شرق تصویر است. گویی خورشید جایی در حال طلوع است و تلألوی نور بر لبه تپه‌ها نویدبخش روشنایی و سرزندگی است. نقاش با قرار دادن چند درخت سبز در لایه‌های مختلف، به اثر روحی دوچندان بخشیده و نمادی شاخص از زندگی را در آن گنجانده است. این درخت‌ها در اغلب آثار وی تکرار می‌شوند و بخشی جدایی‌ناپذیر از تپه‌های نقاشی‌های وی به‌شمار می‌آیند که در عین تأکید بر حیات در این مناظر، در میان خطوط منحنی و سطوح یکدست، مانند نقطه‌هایی بر سطح بوم می‌نشینند و چرخه عناصر بصری را در اثر کامل می‌کنند. رویکرد شباهنگی در نقاشی ساده‌اندیشی، ساده‌سازی و تخیل است. این ویژگی‌ها آثار وی را با گرافیک پیوند می‌زنند. در دنیای نقاشی‌های او، مخاطب به سیر و سیاحت مشغول می‌شود و با حسی آشنا در قصه‌ای که او سروده به تخیل می‌پردازد.