Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر معاصر ایران - مرداد 1400

81   عذرا عقیقی بخشایشی (متولد 1347)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

امضاء: «عقیقی» (پایین چپ)
ترکیب‌موادروی بوم
200×150 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1399

برآورد قیمت

4000 - 3000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 3,000,000,000 ریال

درباره اثر

نقاشی خط‌های عذرا عقیقی‌بخشایشی ترکیب‌های پیچیده و سیالی هستند که با رویکردی مدرنیستی و ملهم از خوشنویسی اسلامی خلق شده‌اند. وی با تلفیق انواع خط کوفی مشرقی، کوفی مغربی و کوفی اولیه و نوشتن آن‌ها در ابعاد مختلف زمینه اثر را شکل می‌دهد و کیفیتی معنوی بدان‌ها می‌بخشد. به عقیده وی در گذشته خطاطی ایران، زنان جایگاه ناشناخته اما تحسین‌برانگیزی داشته‌اند، هر چند که سلطه مردان بر این هنر همواره دستاوردهایشان را به حاشیه برده ‌است. آگاهی از اصول دیزاین در هنرهای تجسمی در کنار شناخت قواعد خوشنویسی منجر به شکل‌گیری ترکیب‌بندی‌های قوی با بیان معاصر در آثار وی شده و به زبان شخصی او هویت می‌بخشد.

چنان که در اثر حاضر دیده می‌شود، نور و ظلمت یکی از مهم‌ترین مضامین آثار عقیقی‌بخشایشی به شمار می‌روند. پالت رنگی اثر سیاه و سفید است و به عنوان نمادی از تیرگی و روشنایی به کار گرفته شده است. نحوه ترکیب خطوط کوفی در زمینه به صورت پرتوهای نوری است که از یک منبع واحد نشأت گرفته‌ و در سرتاسر کادر منتشر شده‌ و با تغییر ضخامت و اندازه در پرسپکتیو خاص اثر گنجانده شده‌اند. این نحوه برخورد با نور و ترکیب آن با خوشنویسی اسلامی ناخودآگاه پرتو انوار الهی را به ذهن متبادر می‌سازد و ریشه در آن اندیشه اشراقی دارد که خدای تعالی نورالانوار است و نور او به برکت فیض رحمانی در سراسر هستی متجلی است؛ اما تاش‌های ضخیم و پرجرم سیاه که در پیش‌زمینه قرار گرفته و بخش زیادی از پس‌زمینه را پوشانده، تقابل نور و ظلمت را به نمایش می‌گذارد و یادآور این نکته می‌شود که نور و ظلمت مانند شب و روز به دنبال یکدیگر می‌آیند و یکدیگر را می‌پوشانند. حجم قابل تأمل سیاهی در ترکیب نامتقارن اثر به گونه‌ای است که علاوه بر ایجاد پویایی منبع نور را از دید مخاطب مخفی نگاه داشته و ذهن او را به تعمق فرامی‌خواند. هرچند در این میان نوشته‌ها خوانایی ندارند، اما محتوای اثر را می‌توان بر اساس نمادپردازی‌های بصری خارج از هر زبان و ملیتی تفسیر و تأویل کرد.

نقاشیخط‌های عقیقی‌بخشایشی این روزها در گنجینه‌های متعدد هنر خاورمیانه‌‌ای، موزه بریتیش لندن و موزه اسلامی مالزی نگهداری می‌شوند.