Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
هنر کلاسیک و مدرن ایران - بهمن 1402

40   علی‌محمد حیدریان (1369 – 1275)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون‌عنوان

امضا: «علی‌محمد حیدریان 1345» (پایین چپ)
رنگ‌روغن روی بوم
119×82 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1345

برآورد قیمت

1.5 - 1 میلیارد تومان

قیمت فروش

---

درباره اثر

علی‌محمد حیدریان یکی از آخرین شاگردان مکتب‌ کمال‌الملک و نسل اول استادان دانشکده هنرهای زیبا بود. او در طول سال‌ها تدریس توانست شیوه کار مکتب کمال‌الملک را به نسل اول و دوم نقاشان پیشگام مدرنیست ایرانی انتقال دهد و خود نیز با خلق آثاری بدیع در عرصه نقاشی طبیعت‌گرا سهم ویژه‌ای در به تصویرکشیدن جهان ایرانی از منظر نقاشی ناتورالیستی داشت.

در اثر حاضر، چشم‌اندازی فراخ‌منظر از جنگل با زیبایی دل‌انگیز و آرام‌بخش رودروی مخاطب به نمایش درآمده است. ضربات قلم هوشمندانه و عیار بالا شایسته بیشترین توجه است؛ حرکاتی موجه، صریح و چیره‌دستانه و با جهت‌ها و ابعاد بی‌اندازه متغیر برای نشان دادن تضاد و تناسب درختان، گیاهان و ترکیب‌بندی کلی صحنه. این رویکرد نقاشانه با بازنمایی کم‌نظیر جزییات طبیعت تمهیدی شاعرانه را به کار القا می‌کند که بر وزن بصری شکل‌ها و رنگ‌ها و حجم‌پردازی تأکید دارد.

جلوه آرامش والا در پرده پیش رو، نیازمند چیرگی آشکار اشکال و خطوط عمودی و پیچ‌وتاب شاخه‌ها و گیاهان روی زمین است. به همین دلیل حیدریان کمترین بازی پرسپکتیو را برگزیده و عمق‌نمایی با کمترین تنش چارچوب اصلی نما را به بیننده نشان می‌دهد. تنه درختان، با اختلاف اندکشان در قطر و میزان کجی و ارتفاع، شکل‌های بی‌بدیل و مستحکمی دارند و همچون ستون‌هایی بلند سقف آسمان را بالای سر جنگل و گیاهان سبز پسزمینه نگه ‌داشته‌اند.

در اثر حاضر، اشکال افقی اهمیت ویژه‌ای در ایجاد نظام ساختاری غنی تصویر دارند. در پایین هم یک نوار سبز پهن همچون فرش سبز ریزبافتی، در تعامل با درختان عمودی قهوه‌ای فضای چشمگیرتری از ورودی جنگل را به نمایش می‌گذارد. موضوع کار حیدریان در این‌جا پاره‌ای از جهان است که به‌گونه‌ای خیال‌انگیز معادل‌های عینی و ذهنی را از دیدگاه و سلیقه خاص هنرمند با هم در می‌آمیزد. موضوع مورد نظر جنگلی بی‌انتها و فراخ است، ولی فضای نزدیک ناظر کادری محدود و مشخص دارد که با ایجاد اشکال ایستاده درختان و قوت رنگ‌ها یکپارچه به نظر می‌رسد.