Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر معاصر ایران - تیر 1401

35   وحید چمانی (متولد 1363)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : اسید‌آمینه

امضاء: « و.چ V.Chamani_22» (پایین چپ)
رنگ‌روغن روی بوم
197×137 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1401

برآورد قیمت

3000 - 2000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 2,000,000,000 ریال

درباره اثر

اسیدآمینه‌های وحید چمانی مانند جریان به هم پیوسته‌ای در هر دوره شکل جدیدی به خود می‌گیرند. انتخاب عنوان اسیدآمینه به واسطه تضادی که در مفهوم و فرم ظاهری آن وجود دارد، قرابت زیادی با محتوای آثار وی یافته است. واژه اسید مفهوم اضمحلال و نابودی را به ذهن متبادر می‌سازد و آمینه پروتئینی است که موجودات زنده بر اساس آن موجودیت می‌یابند. اسیدهای آمینه پایه شکل‌گیری تمام موجودات زنده محسوب می‌شوند و به همین دلیل با آن‌چه در فضای سوررئال و توهمی آثار این هنرمند اتفاق می‌افتد، همخوانی دارند. در این مجموعه سوژه‌ها به خودی خود هویت می‌یابند و در بافت پسزمینه جای می‌گیرند.

اثر حاضر که از آثار متأخر هنرمند است و به مجموعه اسیدآمینه‌ها تعلق دارد، صحنه‌ای از «گرفت‌وگیر» را به نمایش می‌گذارد که در عین آشنایی، صحنه‌ای خیال‌انگیز و غریب از نبرد دو جانور عجیب و ناشناخته است. گرفت‌وگیر از جمله موضوعات قابل توجه در دوره‌های مختلف هنر ایران بوده و در ادوار مختلف به طرق گوناگون در هنر متجلی شده است. چمانی با مطالعه زیاد روی فیگور حیوانات و به‌کارگیری عنصر خیال به سبکی شخصی در ترکیب موجودات و خلق گونه‌ای از عجایب‌المخلوقات دست‌یافته که در نگاه اول عجیب به نظر نمی‌رسند، اما به محض تلاش برای کشف هویت آن‌ها وجه گروتسک‌شان نمایان می‌شود. به این ترتیب وی با خلق فضایی سوررئالیستی با بیانی نمادین به بازنمایی خوی حیوانی در قالب تصویر پرداخته و صحنه‌هایی از برهنگی غریزه جانوری را بر گستره بوم به تصویر کشیده است. آن‌چه به این صحنه جنبه استعاری می‌بخشد و رد پای بشریت را در آن آشکار می‌کند، پرداختن به تزییناتی متأثر از نقاشی‌های دوره قاجار است، که در بدن جانوران به صورت زیورآلات کار شده و بر جنبه سوررئال اثر افزوده که می‌تواند اشاره‌ای باشد به بروز خوی حیوانی در انسان‌ها؛ آن‌جا که زیور تنها تلاشی مذبوحانه برای زیبا جلوه دادن روی نازیبای سبعیت است.