Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر مدرن و معاصر ایران - دی 1399

47   گلناز فتحی (متولد 1351)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

امضاء: «Golnaz Fathi 07» (پایین وسط)
اکریلیک روی بوم
120×120 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1386

برآورد قیمت

6000 - 4000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 4,000,000,000 ریال

درباره اثر

گلناز فتحی از جمله هنرمندان نقاشیخط است که نگاه خاص خود به تایپوگرافی را از دل سال‌ها ممارست در سنت خوشنویسی فارسی به دست آورده است. با این حال عشق به فرم و انحناء در خط و نگارش فارسی، او را به وادی نقاشی و بهره‌وری از خط به عنوان عنصری که می‌تواند صرفاً از برای دیده شدن و نه خوانده شدن نگارش شود، کشاند.

در تمامی نقاشیخط‌هایی که فتحی تاکنون انجام داده، نوعی حس مراقبه با خط و نوشتار دیده می‌شود. گویی هنرمند در خلسه‌ای فرو رفته و در جدایی از عالم معنا خطوط را به صورت اورادی بر صفحه بوم می‌نشاند. این نگارش خطوط، همان هیچ چیز نوشتن است و در این خط‌ورزی، خوانش از خط جدا شده و فرم به مثابه امر ناخوانا عیان می‌شود.

در تابلوی پیش‌رو نگارش خطوط در جاگیری کنار یکدیگر، فرم بته‌جقه را شکل می‌دهند که یکی از نشانه‌های هنر ایرانی اسلامی و نمادی از سرو، ایستایی و جاودانگی است. این چینش ریتمیک بته‌جقه‌های مثناشده در کنار یکدیگر، به واسطه سطح سیاه در بالای تابلو به تعادل می‌رسد. نوع رنگ‌گذاری سطوح، لکه قرمز بر سطح سیاه و بیرون‌زدگی رنگ‌ها که به واسطه شره‌های آن‌ها تشدید می‌شود، بر بیان اکسپرسیونیستی نقاشی می‌افزاید. انرژی مستتر در پس خطوط و سطوح به واسطه خلوص رنگ زرد زمینه تشدید می‌شود. گویی همه چیز در یک آن، در لحظه‌ای خاص و در جدایی از زمین و زمان شکل گرفته و جاودانه می‌شود و در این میان آن‌چه به خطوط معنا می‌دهد نه خوانش که جدایی از مفهوم زبانی است. گلناز فتحی در این باره می‌گوید: «من عاشق فرم خط هستم و با دیدن هر فرم خطی اعم از لاتین، ژاپنی، چینی و… منقلب می‌شوم. مفهوم آخرین چیزی است که من می‌خواهم»[1].

 

[1] . مصاحبه هنرمند با سایت ایران آرت.