Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر کلاسیک و مدرن ایران - تیر 1396

14   علیرضا اسپهبد (1385-1330)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : کابوس

امضاء: ( اسپهبد 66) (پایین چپ)
رنگ روغن روی بوم
سانتیمتر 130×100
تاریخ اثر: 1366
-این اثر در کتاب »علیرضا اسپهبد، برگزیده نقاشی 1376-1350(ص 62) نشر هنر ایران(1377)به چاپ رسیده است.

برآورد قیمت

1,500-1,000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 900,000,000 ریال

درباره اثر

در تابلوی «کابوس» که یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار اسپهبد است، ماهی هراسان، خودش را از پنجره چوبی قدیمی رها می‌کند و نفس‌بریده به دنبال مفری می‌گردد. مهارت اسپهبد در ساخت پنجره آبی رنگ چوبی و جنس تور و دیوار گچی، همه امکان و عینیت لازم را برای انتقال پیامش فراهم می‌کند. پیکره رنگ‌باخته بر دیوار، جلوی چشمان خود را گرفته تا از تماشای این کابوس و هراس آن بگریزد. همین فضاهای نامأنوس آثار اسپهبد، او را به نقاشان سوررئالیست نزدیک می‌کند. دنیای فراواقعی ذهن او به شیوه‌ای اکسپرسیونیستی با قدرت و شدتی هیجانی نمودار گشته و این دنیای رویاوار با تکنیکی در خور عینیت یافته است. او اندوه و تنهایی‌اش را با زبانی تمثیلی، شاعرانه و در عین حال بسیار تند و خشونت‌آمیز بازگو می‌کرد.علیرضا اسپهبد راوی بی‌طرف منظره‌ها و اشیا و نقش‌های تزیینی نبود؛ یک نقاش فرمالیست هم نبود. اسپهبد نقاشی است روایتگر که با بیانی هنرمندانه در پی انتقال پیام‌های انسانی و اجتماعی‌اش بود، بی‌آنکه شعاری باشد. پیشینه کاری او به عنوان تصویرگر و گرافیست باعث شده بود نقاشی‌هایش نیز رویکردی روایی مبتنی بر تصویرسازی داشته باشد.چهره انسان و رنج او مضمون اصلی کارهای واقع‌گرای اسپهبد در دهه‌های 60 و 70 بودند. اما مهارت او در ساخت‌وساز و ارائه رئالیستی فیگور باعث نمی‌شد او در استفاده از ضربه‌قلم‌های پرشتاب، هیجانی و بیانگرانه ناتوان باشد. توجه جدی اسپهبد به طراحی بیش از تجربه‌های رنگ‌پردازانه و فرم‌گرایانه بود. وی می‌گفت: «من رنگ را همیشه به عنوان مضمون و محتوا پیاده می‌کنم، نه به خاطر زیبایی‌اش. رنگ هرجا که آمده یک نقشی را عهده‌دار بوده و منظوری را متعهد بوده است. گرایش آبستره در من هیچ وقت نقش مستقل پیدا نکرده است. در درگیری درونی‌ام همیشه آبستراکسیون به سود فیگور و در نهایت به نفع مفهوم‌گرایی عقب می‌نشیند. من با رنگ به سوی فرم می‌روم. رنگ که بخارگونه نیست، روی تابلو فرمی دارد، حالا یا شکل هندسی و طبیعی به خود می‌گیرد یا شکل آمیبی؛ به هرحال سطح و حجمی را می‌سازد که ذهن، زود خطوط دورش را می‌کشد و در یک فرم محصورش می‌کند. این فرم رنگی در ارتباط با فرم‌های خطی در خدمت کمپوزیسیون نهایی تابلو در می‌آید»1 .آیدین آغداشلو، نقاش و هنرشناس برجسته درباره او می‌نویسد: «اسپهبد آبروی نقاشی جدی غیرتزیینی معاصر ایران بوده است. او تصویرگر جهانی پیچیده و از هم‌پاشیده است که انسان محبوبش، جایگاهی مطمئن و در خور عزت و شوکتش در آن نمی‌یابد»2 .

1. علیرضا اسپهبد، برگزیده نقاشی ها 1350 – 1376 ، نشر هنر ایران، تهران، 1377
2. همانجا.