Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
هنر کلاسیک و مدرن ایران - تیر 1397

62   گارنیک در هاکوپیان (متولد 1323)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : طبیعت بیجان

امضاء: «Garnik» (پایین راست)
رنگ‌روغن و سیمان روی چوب
122×96 سانتی‌متر
تاریخ اثر: دهه 1350
پیشینه:
اثر حاضر متعلق به یک مجموعه معتبر می‌باشد.

برآورد قیمت

700 - 500 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 850,000,000 ریال

درباره اثر

گارنیک در هاکوپیان از نقاشان گروه تالار ایران (قندریز) است که به همراه رویین پاکباز، منصور قندریز، محمدرضا جودت، میرحسین موسوی و دیگران، در دهه 1340 یکی از فعال‌ترین و تأثیرگذارترین نهادهای خصوصی هنری را در تهران پایه‌گذاری کردند. گروه هنرمندان تالار قندریز جوانانی بودند که در جست‌وجوی زبانی نو در نقاشی ایران، به ترویج نوعی هنر انتزاعی و ساختارگرا دست یافتند و در این راه به مطالعه تئوریک در هنر غرب از طریق ترجمه و تألیف کتاب‌ها و انتشار مجلات پرداختند.

گارنیک در هاکوپیان که فعالیت هنری خود را از زمان تحصیل در هنرستان هنرهای زیبا آغاز کرده بود، با پیوستن به گروه نقاشان تالار قندریز، راه تازه‌ای را در آثارش پی گرفت. او با کارهای سیمانی‌اش سنت هنری چند صد ساله ارمنی را با کوبیسم اروپایی درآمیخت و به مرور به زبان بصری ویژه‌ای دست یافت.

رویین پاکباز، منتقد هنری می‌نویسد: «گارنیک در جست‌وجوهایش از منابع مختلفی چون هنر مدرن غربی، هنرهای سنتی ایران و میراث فرهنگی ارمنی مایه می‌گیرد. به‌ویژه از روش‌های فضاسازی هندسی کوبیستی و اغراق اکسپرسیونیستی شکل و رنگ و نیز از پیکرنگاری قدیم ایرانی و نقوش تزیینی ارمنی بسیار استفاده می‌کند. همچنین با نیت دستیابی به قالب‌های مناسب برای بیان، مواد و اسلوب‌های گوناگونی را می‌آزماید. جالب آن‌که در ماده سخت و زمخت سیمان محملی برای ظرافت‌کاری می‌یابد. در واقع تسلط بر زبان تجسمی و مهارت تکنیکی فوق‌العاده به او امکان می‌دهد مهر خود را بر آثارش برجای گذارد. حتی در نقاشی‌هایی که رد و نشان پیکاسو، براک و یا اکسپرسیونیست‌های آلمانی به وضوح دیده می‌شود، شخصیت مستقل او نیز حی و حاضر است»[1].

در اثر حاضر که به یکی از دوره‌های درخشان کاری گارنیک تعلق دارد، نقاش، با استفاده از بافت‌های مختلف روی بستر سیمانی، طبیعت‌بیجانی را شکل داده که به روشی کوبیستی از نقطه‌دیدهای متفاوت به موضوع نگاه شده است. آنچه این نقاشی را از نمونه‌های مشابه آثار پیکاسو یا براک متمایز می‌کند، رنگ‌مایه‌هایی است که کیفیتی بومی به اثر می‌بخشد.

گارنیک درهاکوپیان با شخصیتی فروتن و گوشه‌گیر، در دو دهه اخیر کمتر آثارش را به نمایش گذاشته است. نمایشگاه مروری بر آثار وی در پروژه «بازخوانی هنر مدرن ایران» بار دیگر آثار این هنرمند نوگرا را در معرض تماشا قرار داد و توجه و علاقه‌مندی مارکت هنر ایران را به خود جلب کرد.

[1] . پاکباز، رویین؛ گارنیک درهاکوپیان، حضور هنرمند غایب؛ نشر نظر، چاپ اول: 1395،  ص 18.