Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر کلاسیک و مدرن ایران - تیر 1396

69   احمد اسفندیاری (1391 -1301)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

امضاء: (احمد اسفندیاری) (پایین چپ)
رنگ روغن روی بوم
44×60 سانتی متر
تاریخ اثر: دهه 1350

برآورد قیمت

90-70 میلیون تومان

قیمت فروش

قیمت فروش : 1,000,000,000 ریال

درباره اثر

احمد اسفندیاری از اولین دانش‌آموختگان دانشکده هنرهای زیبا و از چهره‌های برجسته نسل اول نقاشان نوگرای ایرانی است. او با تلاشی ستودنی، دوره انتقال از نقاشی سنتی را به دوران مدرن سپری کرده و در طول مدت طولانی زندگی پرثمرش توانست تابلوهای بسیاری با محوریت فضاهای سنتی و طبیعت ایران پدید آورد. آثاری که در عین رویکرد به هنر مدرن اروپایی، گویای حال و هوایی کاملاً بومی نیز هستند. ثبت مناظری بکر از ایران، خانواده‌ها، کارگرها، مردم کوچه و بازار و زنان ایرانی در بستری روزمره با رنگ‌هایی ناب و درخشان، مهمترین خصلت نقاشی‌های اسفندیاری است.در اثر پیش‌رو کسبه و کارگران در صبحی دل‌انگیز و در یک بازار قدیمی با حجره‌های تودرتو در حال بار زدن کالاها هستند. سال‌ها ممارست در طراحی به اسفندیاری آگاهی عمیقی از نحوه به‌کارگیری نور و سایه داده و در این نقاشی نیز هنرمند توانسته به خوبی این امر را در لوای سطوح و بازی‌های رنگی و سایه‌روشن‌ها شکل دهد و در عین حال از واقع‌گرایی پرهیز کرده و بر بیان‌های اندیشه مدرن پایبند باشد. وی بدین ترتیب در این تابلو فرم و ترکیب را سامان و فضای تصویری استادانه‌ای را شکل داده است.دورگیری سطوح یکی دیگر از خصوصیات نقاشی‌های اسفندیاری است. در این تابلو نیز خطوط آبی تیره تمامی فرم‌ها را با آهنگی نرم و روان دربرگرفته‌اند. رنگ‌های به کار رفته در تابلو در حداقل ممکن است؛ تن‌های قهوه‌ای و کرم در کنار آبی تیره تمامی آن چیزی است که برای بیان خلاقانه تابلو کافی می‌نماید. استفاده از خطوط دورگیری، نقاشی را به چیزی از جنس طراحی نزدیک می‌کند و در عین حال سطوح متنوع اُکر و کِرِم در کنار سفید، بیانی نقش‌گونه دارد. ساده‌سازی سطوح و روان بودن خطوط یادآور آثار هنرمند شاخص مدرنیست هانری ماتیس است، اما از نظر سوژه و برخورد با موضوع، فضا کاملاً بومی و سنتی است. به همین دلیل نقاشی‌های اسفندیاری همچون اثر حاضر را باید محل تلاقی سنت و مدرنیته ارزیابی کرد.