Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
هنر مدرن و معاصر ایران - تیر 1402

28   کامبیز صبری (متولد 1346)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون‌عنوان از مجموعه جایی برای ایستادن

امضا: «کامبیز صبری Kambiz Sabri 2023 E1/1+1AP 1402» (روی اثر)
فایبر‌گلاس، توری گالوانیزه و گلوله‌های فولادی
اثر دو تکه، هر کدام 62×62×150 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1402
شماره 1 از تعداد 1 نسخه + 1 نسخه هنرمند

برآورد قیمت

20000 - 15000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 15,000,000,000 ریال

درباره اثر

مجسمه‌های مفهومی کامبیز صبری که غالباً با فایبرگلاس و در کارهای اخیر در ترکیب با شبکه‌های توری فلزی ساخته شده‌اند، بازتاب رویکردهای پست‌مدرن در هنر مجسمه‌سازی ایران هستند. علاقه وی به تلفیق اشیا با فضاهای معماری و تاریخی و بسط و گسترش استعاره‌هایی که تعابیری از زندگی انسان معاصر و مسایل زیست وی در دنیای امروز را در کنار خاطره‌هایی از گذشته تصویر می‌کنند، باعث شده به نوعی بیان شخصی دست یابد که به موجب آن آثارش از دیگر آثار معاصر قابل تمیز می‌گردند. وی با تغییر ابعاد اشیا و عمارت‌ها و تلفیق آن‌ها با یکدیگر، هر شئی را از معنی و کاربرد اولیه‌اش جدا کرده و مفهومی جدید بدان می‌بخشد که یادآور برخی از آثار هنرمندان سوررئالیست است.

وی در جست‌وجوی روایت‌هایی است که از سویی ریشه در تاریخ و سنت‌های دوران گذشته دارد و از سویی دیگر بیانگر نوستالژی مردم ایران است که در بی‌توجهی‌های دهه‌های اخیر به میراث فرهنگی و شهرسازی، مجبور به ترک بستر زاینده فرهنگی خود شده است. بی‌‌آن‌که نسبت‌های زیست محیطی و روابط شهری واقعی خود را حفظ کرده باشد، بی‌تجربه عمیق و زیسته مدرنیسم، وارد جامعه پست‌مدرن شده و در این شرایط به منافع خصوصی و زودگذر که نقشی مخرب دارند، اهمیت می‌دهد. صبری درصدد است تا این حجم زیبا را که در بطن خود مفاهیم تلخی دارد، بدل به محور دوسویه دیروز/امروز کند و با ارزش‌گذاری این محور به یافتن سنتزی شایسته برای زمانه‌اش، یعنی هنر معاصر بپردازد.

کارهای جدید صبری ساختارها و شبکه‌هایی فلزی است که با معماری به تلفیقی غیرمعمول رسیده است و با گرایش مفهومی جدید که از حال و هوای معماری ایرانی حاصل شده، هنرمند تلاش دارد  به بازنمایی حافظه بناهایی نمادین از دوره‌های تاریخی ایران برسد.

در اثر حاضر از مجموعه «جایی برای ایستادن» بخش‌هایی بی‌نظیر از معماری مناره‌ها و مقرنس‌های هندسی که صدها سال قبل و بدون استفاده از ابزار تکنولوژیک ساخته شده‌اند، همچون یک سیلندر که گویی در جهت بالا و پایین قابلیت جابه‌جایی دارد، یک شبکه فلزی مدرن را در برگرفته و این دو علیرغم تفاوت‌های زیاد به ترکیبی جدید رسیده‌اند، همچون جامعه امروزین ایران که در برخورد با بسیاری از پدیده‌های مدرن و جدید در سیالیتی متحیرکننده به سر برده و در این کش و قوس به دنبال جایی برای ایستادن است.