Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
هنر معاصر ایران - دی 1396

50   پروانه اعتمادی (متولد 1326)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون عنوان

امضاء: «پروانه اعتمادی 36» (پایین راست)
پاستل روی مقوا
73×107 سانتی‌متر
تاریخ اثر: 1356

برآورد قیمت

1500 - 1000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 950,000,000 ریال

درباره اثر

مجموعه طبیعت‌بیجان‌های پاستلی پروانه اعتمادی که پس از آبستره‌های اولیه، جزو اولین دوره‌ کاری او محسوب می‌شود و در عین حال یکی از دوره‌های درخشان کاری اوست که در آن به سادگی کم‌نظیری دست یافته است. این مضامین که به آثار سیمانی هنرمند نیز راه می‌یابند، تصویری خلاصه و گاه شاعرانه هنرمند از زندگی روزمره را به نمایش می‌گذارند. در این مجموعه از طبیعت‌بیجان‌ها، پروانه اعتمادی در جست‌وجوی فرم ناب و مدرن در نقاشی است.

اعتمادی خود می‌گوید: «به کشیدن طبیعت‌بیجان روی آوردم که ساخت تابلو در لایه دیگر، زیر فیگورها و موتیف‌ها، جا گرفته بود. تابلو در عین حال شکلی آشنا داشت که بیننده را می‌ایستاند تا با آن ارتباطی بیشتر داشته باشد، بی‌آن‌که در ارتباط‌جویی از اصول مورد قبولم که بازی با شکل‌ها و تناسبات خط و رنگ بود، عدول کرده باشم»1.

در اثر حاضر خطوط راست و منحنی و ریتم عمودی و افقی آنها شکلی هندسی می‌سازند که کمپوزیسیون نقاشی بر توالی ریتمیک این خطوط استوارند. گلدان گل، پارچ ، پارچه و میز، در صدد تقسیم کادر به فرم‌هایی هستند که بیننده را به تماشای همه تصویر مشغول می‌کند و ورای مضمون ساده و دم‌دستی تابلو، او را درگیر روابط فرم‌ها و شکل‌های پویا می‌سازد. این تلاش نقاش، با انتخاب رنگ‌ها و بافت‌های حاصل از ضربه‌قلم‌های پاستل، تکمیل می‌شود. رنگ‌های محدود که بر روی زمینه تیره، خاموش‌تر به نظر می‌رسند، در هماهنگی با یکدیگر، فضایی خوشایند را موجب شده‌اند. ترکیب رنگ‌های نارنجی و سفید و سبز سدری یادآور رنگ‌بندی اشیا و لباس‌های پاپ هستند که در دهه پنجاه شمسی نیز در ایران متداول شده بود.

اعتمادی درباره این دوره از آثارش می‌گوید: «من با فرم سروکار دارم و بازی فرم‌ها با یکدیگر. فیگورها بهانه‌اند. به تعبیری فیگورها ساخته می‌شوند که نمایانگر فرم‌ها باشند، که این شکل‌ها نوعی درهم‌تنیدگی ارگانیک دارند، از درون و برون. در ترکیب با هم ساختاری را می‌سازند که در عمق ناخودآگاه شکل گرفته است. این ساختار نه تنها در گلدان‌ها و صندلی‌ها، ساعت‌ها، ترمه‌ها، حتی در پرتره‌هایم شکل نمادینش را دارد»2.


1. برگزیده آثار پروانه اعتمادی، نشر هنر ایران، چاپ اول: تهران، 1377، ص 15.

2 . همان‌جا، ص 18.