Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
حراج هنر مدرن ایران - دی 1400

28   مسعود عربشاهی (1398-1314)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : بدون‌عنوان

امضاء: «مسعود عربشاهی 1385» (پایین چپ)
ترکیب‌مواد روی بوم
155×155 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1385

برآورد قیمت

20000 - 15000 میلیون ریال

قیمت فروش

قیمت فروش : 22,000,000,000 ریال

درباره اثر

در میان هنرمندان نوگرای ایران، مسعود عربشاهی نقاشی ذهن‌گراست که بیش از همه از نقشمایه‌های کهن ایران و بین‌النهرین و نقوش باستانی با هدف اقتباس و همزمان از آن خودسازی عناصر مشترک مدرنیسم با مصالح ملی و محلی هنر ایران بهره گرفته است؛ از ویرانی در برابر نظم و از گذشته در برابر آینده گرفته تا نقشی مبهم در برابر شکلی آشنا. آنچنان که شناخت هنرمند از مفهومی ناب با دستیابی به کهن‌الگویی خاص معنی می‌یابد و تلاش او نه برای نمایشی منریستی از نقوش گذشته بلکه برای کسب هویتی متعین به نتیجه می‌رسد. البته کاربرد این عناصر علاوه بر القای خصلتی هندسی به آثار عربشاهی، باعث می‌شود تا هنرمند به ذهنیت و بنیان‌های اصلی مدرنیسم انتزاعی نزدیک‌تر شود.

در اثر حاضر، نقاش در همین راستا و با بیانی انتزاعی کیفیت سطوح رنگی را در فراسوی ایماژها جست‌وجو می‌کند. سطوح درخشنده طلایی در تعامل با رنگ‌های درخشان آبی و قرمز، پسزمینه مشکی تابلو را پوشانده‌اند، تا روشنایی در عمق اثر نفوذ کند و هویت ایماژهای باستانی پنهان شده در بطن تابلو به شکلی آبستره‌ شناخته شوند. عامل مهم بعدی در کار او فضاست. این از ویژگی‌های استثنایی اثر حاضر است که با وجود ذهنی و خاطره‌انگیز بودن به هیچ‌وجه کیفیتی روایی به‌خود نمی‌گیرد. در واقع نقاش به گونه‌ای با فضا رفتار می‌کند که معرف بی‌زمانی و فضای نوین تصویری است.

در این‌جا عربشاهی در به‌کارگیری دست و دلبازانه سطح وسیع و غلیظی از رنگ‌ها، می‌کوشد تا اشکال و علایم موجود در کارش را پنهان کند، اما تک‌تک این نشانه‌ها که جان‌سختی کرده‌اند از نزدیک، همچنان در متن عظیم و پر‌انرژی این رده‌های رنگی نمایان می‌شوند تا هنرمند در خلق دنیای ناشناخته دیگری توفیق‌یافته باشد. نقاش هوشمندانه از شکل‌های اصلی دایره و مربع استفاده می‌کند تا بیانی جهانشمول و آشنا را دستمایه کارش قرار دهد، اما در عین حال گرایشی آشکار به پشتوانه غنی طراحی‌های هندسی در معماری ایرانی دارد و در اثر حاضر با چنین رویکردی زیبایی‌شناسی خود را به تفکرات پست‌مدرنیستی نزدیک می‌کند.

عربشاهی در این اثر و دیگر آثار مربوط به دهه هشتاد، التزام خود را در به‌کارگیری نقش‌های انتزاعی، بافتاری از نشانه‌ها و گزاره‌های دور و نزدیک را از چشم‌اندازی نو به نمایش می‌گذارد. این روند تا جایی پیش می‌رود که کنش و کردار هنرمند به شکلی شهودی بر اندیشه و پندارش پیشی می‌گیرد و جریانی تازه و عمیق را رقم می‌زند. تلاشی خلاقانه که با تصویر کردن جهانی رمزآلود در بستری از تعقل، با کاوش عمیق در گذشته تاریخی سرزمین‌های خاورمیانه با روایتی مدرنیستی در آمیخت تا نقاشی‌هایش بزرگداشتی باشد برای زندگی.