Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Filter by Categories
آذر 1402
بهمن 1402
تصویری
تیر 1396
تیر 1397
تیر 1398
تیر 1401
تیر 1402
خبر و رسانه
دی 1395
دی 1396
دی 1397
دی 1398
دی 1399
دی 1400
هنر کلاسیک و مدرن ایران - بهمن 1402

86   محمد احصایی (متولد 1318)

فهرست آثار

اطلاعات اثر

عنوان اثر : خالق طبیعت

امضا: «محمد احصایی 88» (روی هر لت)
رنگ‌ماشین روی بوم
چهار‌لته‌ای، هر لت 75×75، در مجموع 150×150 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1388

برآورد قیمت

5 - 4 میلیارد تومان

قیمت فروش

قیمت برنده مزایده : 42,000,000,000 ریال
قیمت نهایی فروش : 46,200,000,000 ریال

درباره اثر

آثار محمد احصایی را می‌توان صحنه رویارویی سنت و مدرنیته در قالب خوشنویسی و نقاشی به‌شمار آورد. وی با بهره‌گیری از اصول زیباشناسی، خوشنویسی و نقاشی را در هم می‌آمیزد و کیفیتی بصری خلق می‌کند. برخلاف بسیاری از هنرمندان نقاشیخط، برای احصایی صرفاً فرم حروف اهمیت ندارد، بلکه با استفاده از کلمات و عبارات سعی در نمایان ساختن محتوای حروف نیز دارد. او با رویکردی نقاشانه به گفت‌وگو میان سنت و مدرنیته می‌پردازد و ذهن مخاطب را به چالش می‌کشد.

در اثر چهار لته حاضر هنرمند به نگارش عبارتی پرداخته که در مجاورت بازی‌های فرمی و رویکردهای نقاشانه محتوای آن نیز حائز اهمیت است و خوانایی دارد. کلمه «الله» و عبارت «لا اله الا الله» در اثر جاری می‌شود و به واسطه ضربه‌قلم‌های اکسپرسیو، پرده از حقیقتی بر می‌دارد که در عین سادگی، پیچیده و در عین هیاهو خاموش است. حقیقتی که هم عیان است و هم نهان. احصایی با حرکات سریع، رها و جسورانه قلم و با مدد از رنگ‌های متضاد، اما اندک، به گونه‌ای طغیان فرمالیستی دست یافته که هویتی جدید از کالیگرافی مدرن را به نمایش می‌گذارد. رنگ‌های آبی، اخرایی، نارنجی و قرمز بر زمینه سیاه تابلو می‌درخشند و در پیچ و تاب و هیاهوی فرم حروف به یک چرخه پرشور انرژی بدل می‌شوند.

ضخامت حروف بیانی قاطع به فرم آن‌ها بخشیده و با مفهوم عبارت همداستان می‌شود. بدین ترتیب حروف و کلمات در عین پویایی از صلابتی برخوردارند که گویی مخاطب را از غرقه شدن در بازی فرمی جدا کرده و غور در معنا را به او گوشزد می‌کنند. امضای هنرمند نیز در هر چهار لت به هر یک اعتبار و هویتی جداگانه بخشیده و به نوعی بر ترکیب منحصر به‌فرد هر لت فارغ از دیگر لت‌ها تأکید می‌ورزد. هرچند رسالت نقاشیخط و مبنای آن به هیچ وجه بر خوانایی استوار نیست، لیکن احصایی در مجموعه‌ای از آثارش به وضوح به تایپوگرافی اسماءالحسنی می‌پردازد. شناخت دقیق او از هندسه خطوط ثلث، ریحان و محقق در کنار دانش طراحی حروف، گرافیک دیزاین و اصول نقاشی مدرنیستی باعث شده تایپوگرافی‌های وی با بیان تصویری نامحدود در قالب نقاشیخط شکل بگیرند و او را به یکی از شاخص‌ترین هنرمندان در عرصه هنر معاصر تبدیل کنند.