برآورد قیمت : 1.6 - 1.2 میلیارد تومان
رقم برنده مزایده: 1,200,000,000 تومان
رقم نهایی فروش: 1,320,000,000 تومان
بیان فرهنگ اجتماعی عامه و رویکردهای سنتی، دغدغه اصلی مجموعه نقاشیهای متنوع خسرو حسنزاده است. به این منظور او با تکرار برخی تصاویر، تلاش میکند به ابژه هنری خود بیانی مفهومی ببخشد. حسنزاده در بسیاری از مجموعه نقاشیهایش، از تکنیک چاپ سیلکاسکرین استفاده میکند تا ضمن وفاداری به متن تصویری و بازتولید آن در بستری تازه، مفهومی را به مفاهیم انباشت شده در تاریخ آن تصویر اضافه نماید. در این میان استفاده از تصویر پهلوانان زورخانه، سوژهای تکرارشونده است که بارها در مجموعههای مختلف آثار او چون «پهلوان»، «بچهمحل رفیقباز»، «و سفارش پذیرفته میشود»، «یا علی مدد» و «هفتخوان» تکرار میشوند. این تکرار مداوم همچون بندی نامرئی تمامی مجموعه آثار هنرمند را به هم وصل کرده و نقاشیهای او را در بستر هنرهای مفهومی بازمعنا میکند.
در اثر روبهرو متعلق به مجموعه «یا علی مدد»، هنرمند عکسی از دو پهلوان زورخانه را در کنار چهارتن از روشنفکران و شخصیتهای مذهبی آن روزگار، به صورت نگاتیو در مرکز اثر با چاپ سیلکاسکرین بازنمایی کرده است. دو پهلوان در میانه اثر دستانشان را به نشانه مودت در هم گره کردهاند. حضور دو پهلوان به حالت ایستاده و نشستن چهار تن در کنار ایشان، به لحاظ نشانهشناسی تصویری بیانگر آن است که این چهارتن در آستان پهلوانی نشستهاند و بر درگاه جوانمردی زانو زده و به نوعی پیرو آیین ایشان هستند.
زمینه اثر با عباراتی چون «توکلت علی الله» و «علی ولی الله» پر شده است. هنرمند در استفاده از خط، با پرهیز از اسلوب خوشنویسی نستعلیق و خطاطی کلاسیک و با بزرگ و کوچک کردن حروف، فونتهای نوشتاری را از بستر سنت رها کرده و در زمینهای معاصر به کار میگیرد. از سویی دیگر استفاده خامدستانه از نوشتار، اثر را به بنیانهای هنر معاصر و مفاهیم مستتر در آن نزدیک میکند. در واقع هم سوژه نقاشی، یعنی پهلوانان زورخانه، مردمی هستند و هم نوع برخورد هنرمند با این مفهوم، عامهپسند است. از این رو میتوان گفت، نقاشیهای خسرو حسنزاده، به نحوی ادامه رویکردهای پاپ ایرانی در آن است.
حسنزاده در آثارش تلاش میکند از بستر اجتماعی استفاده کرده و امری اخلاقی را نهیب زند که غالباً در نگاه هنرمند در حال اضمحلال، گسست و از میان رفتن است. در اثر پیش رو این امر اخلاقی و معنوی، جوانمردی و پهلوانی است که در حیطه ارزشهای اخلاقی برآمده از سنتهای دینی و اجتماعی معنا مییابد و با قهرمان در معنای غربی آن کاملاً متفاوت است.
نام این مجموعه «یا علی مدد» است و استفاده از کلمه «علی» در دو عبارت به کار رفته در زمینه اثر، تأکیدی است بر جایگاه حضرت علی در سنتهای کهن ایرانی، به عنوان اسوه جوانمردی و پهلوانی. بدین ترتیب مفهوم پهلوانی، نمایانگر بسیاری از جنبههای فرهنگ ایرانی است که با ورود به دوران مدرنیته آرام آرام رنگ باخته است. رجعت حسنزاده و تکرار مکرر او از تصاویر این پهلوان ملی، که روزگاری محبوبیت اجتماعی زیادی داشتند. یادآوری قدرت، زیبایی و شرافتی است که در حال نابودی است و هنرمند تلاش میکند با بازتولیدشان، بر لزوم توجه دوباره به آنها و استمرار فرهنگ جوانمردی در جامعه امروز اشاره کند.