امضاء: «امضای هنرمند» (پشت اثر)
اکریلیک روی بوم
125×105 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1378
برآورد قیمت : 800 - 600 میلیون ریال
رقم نهایی فروش: 120,000,000 تومان
امضاء: «امضای هنرمند» (پشت اثر)
اکریلیک روی بوم
125×105 سانتیمتر
تاریخ اثر: 1378
شاخصههای مهم نقاشی هانیبال الخاص، همچون رنگپردازی، شکل پنهانی از طراحی، مضمونگرایی و ارجاعات تصویری، در این اثر به خوبی دیده میشود. در حالی که الخاص معمولاً به هر دو عنصر طراحی و رنگ توأمان توجه نشان میدهد، به نظر میرسد که در اثر حاضر توجه ویژهای بر خط و طراحی دارد. رنگها و شمایلها در اشکال هندسی مشخصی محاط یا به عبارت دیگر بستهبندی شدهاند. زمینه اثر با رنگهای سرد و تیره ساخته شده، در حالی که عناصر محاط شده به رنگهای گرم و روشن تمایل دارند. در بالای تصویر که شاید تداعیکننده آسمان باشد، دو پرنده در حال پرواز هستند، در قابها و پنجرههای رنگی نیز اشکالی مبین حیوانات و فیگورهای انسانی به تصویر درآمدهاند. نقاش خواسته یا ناخواسته با کاربست مضامین و ترکیببندی پیشرو، القای نوعی فضای آیینی و اسرارآمیز را پیش میکشد؛ مثلاً با گاوی شاخدار، ماهیانی در گردش و دو فیگور که یادآور فضای مقدس محراب و شمایلهای الهی مسیح هستند. این کهنگرایی که گاه بخشهایی از اثر را به انساننگاریهای غارها و صخرههای باستانی شبیه میکند، در بسیاری از آثار الخاص از جمله اثر حاضر به روشنی دیده میشود. در این تابلو، فیگورهایی که یادآور شمایلهای مقدس تاریخ هستند، در فضایی آیینی، دستهای خود را به نشانه نیایش در مقابل گرفتهاند تا بدین ترتیب بر ماهیت متافیزیکی و قدسی اثر تأکید شود.
نشانههایی چون نقاشی فیگوراتیو هیجانگرا، مضمونباوری نقاش و توجه به نوعی هنر متعهد و آرمانگرا در مدرنیسم ایرانی، همواره نام هانیبال الخاص را پیش میکشد. هنرمندی که باورها و گزارههای فکری او، آغازگر فصل تازهای از مدرنیسم ایرانی است. الخاص که یکی از موفقترین استادان نقاشی در دانشکدههای هنری بود، تأثیر قابل توجهی را در پرورش هنرمندانی داشت که اکنون از استادان مهم همان دانشکدهها هستند. الخاص علاوه بر اینکه فضای تازهای از گفتوگوی تصویری را در نقاشی نوگرای ایران مطرح میکند، حضور طیف قابل توجی از نقاشانِ متأثر از الخاص را موجب میشود.