25 مسعود عربشاهی (1398 – 1314) سایر آثار
هفتمین حراج تهران حراج تیر 1396
سایر آثار
  • نام هنرمند: مسعود عربشاهی (1398 – 1314)
نام اثر : بدون عنوان

امضاء:« م.عربشاهی 54 » (پایین چپ)
رنگ روغن و رنگ متالیک روی بوم
سانتیمتر 130×180
تاریخ اثر: 1354


برآورد قیمت : 2,000-1,500 میلیون ریال

رقم نهایی فروش: 220,000,000 تومان

اطلاعات اثر

نام اثر : بدون عنوان

امضاء:« م.عربشاهی 54 » (پایین چپ)
رنگ روغن و رنگ متالیک روی بوم
سانتیمتر 130×180
تاریخ اثر: 1354

درباره اثر

هنر در دستان مسعود عربشاهی، عرصه رستاخیز هنرهای باستانی است که در کالبدی نو جلوه‌گری می‌کند. از همین رو آثار وی را می‌توان بازخوانی کهن‌الگوها، اسطوره‌ها، خطوط باستانی، زبان‌های رمزی و اشکال نمادینی دانست که در تمامی ادوار کهن بشری تکرار شده‌اند، اما این بار آفریننده فضایی نو و معاصر برای مخاطب امروز هستند و ملموس و ادراک‌شدنی می‌نمایند.گستره تجربیات و مطالعات عربشاهی در زمینه‌های طراحی، نقاشی، مجسمه‌سازی، نقاشی دیواری و نقش‌برجسته سبب هرچه غنی‌تر شدن آثار هنری او شده است. عربشاهی دلباخته اعصار کهن شرقی است؛ علاقه به نقشمایه‌های کهن در تمدن‌های باستانی ایران، مصر و بین‌النهرین، عربشاهی را به مطالعه در عرصه‌هایی چون جواهرسازی، سفالگری، معماری، کنده‌کاری، نقش‌برجسته، اشیای فلزی، مفرغ‌کاری و نقوش اساطیری کشاند. به عقیده او «آنچه در گذشته‌های دور نخستین قالب فرم خود را پیدا کرده، ثمره کوشش نسل‌هایی بوده که باشکوه‌ترین فرهنگ‌ها را به وجود آورده‌اند».  درکنار تجربه‌ورزی عربشاهی در هنرهای مختلف و بهره‌گیری وی از عناصر تزیینی و نمادهای باستانی، می‌توان تجربیات او در طراحی و نقشه‌کشی از پلان بناهای تاریخی را نیز در خلق آثاری از این دست دخیل دانست. او در روند تولید اثر هنری، مواد و مصالح گوناگون را به هم می‌آمیزد و به بیانی شخصی در رنگ، بافت، شکل و ترکیب‌بندی دست می‌یابد که بی‌نظیر و منحصر به فرد هستند و همین موضوع ارزشمندی این آثار را افزون می‌کند.نقاشی حاضر متعلق به مجموعه‌ای از مهمترین و در عین حال شناخته‌شده‌ترین نقاشی‌های عربشاهی است که رکورددار فروش داخلی و بین‌المللی آثار وی نیز می‌باشد. به‌کارگیری زمینه بسترسازی شده با آلومینیوم، به نقاشی حالتی خاموش، رمزآمیز، پیچیده و نمادگرایانه بخشیده است. در اثر پیش رو گویی صحنه تجسم یافته، نه از رو به رو بلکه فضایی گسترده از بالاست که زمینه‌ای پهناور را شکل می‌دهد؛ بستری که توسط خطوط دقیق افقی و عمودی، به سطوح مربع مستطیلی کوچک تقسیم شده‌اند. رنگ‌های مات و خطوط نازک، سبب ایجاد فضایی با بافت حساس و دلنشین شده که ذهن را به عالمی اساطیری سوق می‌دهد و بر عمق تابلو می‌افزاید.بسترسازی با ورق آلومینیوم، رنگ حاکم بر اثر را آبی مایل به خاکستری تا سبز کرده و بیشترین قرابت را با هنر باستان خاورمیانه بازآفرینی می‌کند. همچنین استفاده حداقل از رنگ و فرم، نقاشی را تا مرزهای هنری مینیمالیستی سوق می‌دهد که در عین حال به دلیل نوع بافت، حال و هوایی اکسپرسیونیستی را در بطن خود دارد. تکرار نقش مربع، نمایانگر تمامیت و رمز هستی است. اما صحنه نقاشی در تخیل عربشاهی، سکون کامل نیست و هنرمندانه رو به سوی پویایی دارد: آرامش صحنه با خط مورب میانه، که به طرزی استادانه جسور و بی‌پروا می‌نماید، نوعی پویایی به اثر می‌بخشد و بدین‌سان عرصه‌ای برای رازورزی در اشکال هندسی که با نجوم و مدارهای ستاره‌شناسی در ارتباطند، آماده می‌شود. شکل منحنی در دل این زاویه و در مرکز تابلو رخ می‌نماید که با شکل‌های مثلثی و برجسته‌نمایی‌ها و تورفتگی‌ها، چشم مخاطب را برخود متمرکز می‌کند. گویی خط مورب، همچون تیغه‌ای میان هستی و نیستی است و با حرکت دوار خود، بودن را ممکن می‌سازد. عنصر دیگر که تابلو را از سکون می‌رهاند، خط سیاه عمودی است که در سمت چپ اثر دیده می‌شود و یادآور لحظه ازلی و پیش از آفرینش است؛ آنجا که عالم در سیاهی فرو غلطیده بود و تفکر خلاق آفریننده در آنی مرزهای میان عدم و وجود را درنوردید و هستی شکل یافت. خطوط رمزگونه به رنگ الهام‌بخش نارنجی را می‌توان بدین معنا تعبیر کرد چرا که با خلاقیت و جوانی، شکفتگی و رویش ارتباط دارد و گویای زایش عالم به زبانی رمزی است.

شما در حال ثبت پیشنهاد خرید اثر شماره 25 از مسعود عربشاهی به مبلغ هستید آیا پیشنهاد خود را تایید میکنید؟
توجه: کلیک روی گزینه بله به منزله قبول قوانین و مقررات است.